KÉPKOMMENTÁROK
Kiválasztottam néhány
képet (főleg az újabbak közül), melyeket részletesen bemutatok
Nektek. Leírom, hogy miért néznek ki úgy, ahogy kinéznek, mire
gondoltam a készítésük közben, és mit próbáltam kifejezni velük.
Remélem, közületek legalább néhányan érdekesnek fogják találni
ezeket a leírásokat. És azt is remélem, hogy többetekben olyan
érzéseket keltettem, mint amilyeneket alább leírok, mert ez azt
jelenti, hogy elértem a célom.
Ha szeretnél hozzátenni
valamit az alábbiakhoz, írd meg a
fórumba!
Sötétség és
Világosság
Négy-négy figura látható
mindegyik képen. A közös alak Anakin. Bizonyos szinten egymás
tükörképe a két poszter: az alsó három figura a gonoszoknál balról
jobbra egyre magasabban van, a jóknál pedig egyre alacsonyabban. A
gonoszok képének háttere a Mustafar: alul a lávamezők, az Uralkodó
mögött pedig maga a bolygó látszik. Ez állandóságot, önmagába
záródást sugall. A jók háttere viszont kettős: alul Coruscant
látszik, ahol 1000 évig vigyáztak a Jedik a Köztársaságra. Azonban a
látkép jobbra egyre sötétebb, hiszen ebben az epizódban a jókra
árnyék borul, és menekülniük kell. Ezt jelképezi a Yoda feje fölötti
bolygó, amely nem a Coruscant, hanem a száműzetés helyszíne, a
Dagoba. Az a hely, ahol Yoda újra kitanulja Qui-Gontól a jediséget,
ahol újra feltámad a világos oldal. A jók képe, szemben az előzővel, változást sugall.
A
gonoszok posztere számomra nem sugározza magából a tömény
gonoszságot, bár az látszik rajta, hogy gonoszak a figurák. De a
kékesen ragyogó csillagos háttér távolivá teszi ezt, olyan, mintha
fényévnyi távolságból szemlélnénk őket, és nem érezni bennük a
kegyetlenséget. Mintha mesei vagy mitikus gonoszokat néznénk. A kék
és a vörös színek összhangja meglágyítja az egész kép hangulatát.
Észrevehető, hogy a gonosz
szereplők között nincs összetartás, ők négyen nem alkotnak olyan
szoros egységet, mint a jók a másik képen. Hiszen szinte mindenki
áskálódik a másik ellen. Palpatine palástja teljesen elhatárolja a
nagyurat Dookutól (miközben egy kicsit Anakin felé irányítja a
tekintetet), aki mindenki mástól is távol áll. Ez a csuklya
védőernyőt képez Anakin és Palpatine feje fölött: ők azok, akik
középen vannak, és akiknek végül együtt kell működniük.
A kék-vörös színek párja a kék-zöld, ezért lettek ezek a jók képének
főszínei. A lágyító hatás itt is érvényesül. Ez nem egy tiszta
világos oldali kép, mert ebben az epizódban a világos oldal némiképp
szétzilálódott: nem az a nyugodt, békés, időtlen valami, amilyennek
akkor mutathatnám, ha az egész sagán tekintenék át. Itt
nyugtalanabb, és sötétségbe borul, ahogy Anakin mögött látszik.
Anakin kisebb lett, és valamivel világosabb arcát mutatja, mint a
másik képen - de nem eléggé, mert a világos háttér mögül erősen
előreugrik (a vörös lávamezőbe szépen belesimult) és a kardja
ráadásul Obi-Wan torkának szegeződik. Emellett az alakja kisodródik
a kép középsíkjából a széle felé. A kép hangsúlya így még inkább
áttolódik Yodára, akinek az arckifejezése szintén a "gondterhelt
világosságot" mutatja. Jellegzetes, hogy Anakin a sötét oldal
mellett teljes mellszélességgel áll ki, de a világos oldali képen
kissé oldalra fordul. Az is eszünkbe juthat, hogy odaillik-e
egyáltalán, nem lenne-e nélküle "jobb" a kép. Nos, Anakin annyira
illik oda, amennyire a Jedi-rendbe. Végülis lehetne ott is, de
Sith-nek valamivel alkalmasabb.
A jelenléte komplexebb hangulatúvá teszi a képet, ami azért tetszik,
mert a III. részben is eléggé összetettnek érzem ezt a dolgot. A jók
sötét utakra kényszerültek - részben önhibájukból. Kényszerpályán
mozognak, és bár megvan bennük a jó akarása, sok lehetőségük nincs
rá, hogy ezt kövessék. Anakin ezen a képen számomra azt jelképezi,
hol állt ő (és hova térhet majd vissza), valamint azt, hogy ő az,
aki belülről bomlasztja a dolgokat (míg Palpatine kívülről), és neki
(is) köszönhető a sötétség.
Csak zárójelben jegyzem meg,
hogy nekem az összes munkám közül a legnagyobb kedvencem ez a jókat
ábrázoló kép.
30
éves a Star Wars saga
Úgy éreztem, most
jött el az ideje, hogy egy igazi sagaposztert készítsek. Pár dolgot
leírnék a képpel kapcsolatban, csak vázlatszerűen:
A felső részen balról jobbra a Naboo zöldje egy "világégésen"
(piros) át eljut a Birodalom kékjébe. Ugyanezen a vonalon Anakin
sorsát lehet végigkövetni, ahogy Darth Vaderré válik.
Baloldalt fentről lefelé egy már ismert tranzíciósorozat látható: a
Naboo alatt a Coruscant, ami a Mustafarba folyik át. Az előbbi két
bolygó számomra a Köztársaság jelképe (amellett, hogy a Naboo
értelemszerűen Padméé is): a Naboo mutatja a békét és a
sokszínűséget, a Coruscant pedig a ragyogást, a nagyságot. De ez a
ragyogás már csak a látszat, közelebbről nézve lentebb az épületek a
(nálam a Köztársaság pusztulását jelképező) Mustafar lávamezőibe
folynak. Obi-Wan kivont karddal áll Coruscant képe előtt. Ez a póz
számomra megtestesíti mindazt, amiről az öreg Ben beszélt: pontosan
ilyennek képzelnék egy Jedi-lovagot, a Köztársaság békéjének és
igazságának őrzőjét.
A kép alsó részén két "jelenet" került egymás mellé: bal oldalon a
tökéletes, színtiszta akció, Anakin és Obi-Wan párbaja. Mellette
pedig a tökéletes "semmi" :) , egy tatuini látkép az ikernapokkal -
egy szebb jövő ígérete.
Baloldalt a kép szélén az űrhajók fentről lefelé EP1-2-3 sorrendben
láthatóak (zöld-sárga-vörös színátmenet), a jobb oldalon felül a
Birodalom, lent a Szövetség van (utóbbinál a színvilág narancsos,
szemben a Birodalom kékjével - itt nincs átmenet, a két rendszer és
a két szín elválik egymástól).
Kivételesen nem használtam teljesen színes hátteret, mert úgy
gondolom, ez elvinné a hangsúlyt a karakterekről - amit egy
sagaposzter esetében nem célszerű megtenni, hiszen annak 6 filmről
kell szólnia, ezért jut rá épp elég képelem. Most először használtam
aurajellegű színezést a figurák körül, ami szerintem jól passzol a
teljes képhez, és egyszerűen, tisztán sugallja a karakterek
hovatartozását. A kép alján is direkt lett ilyen "puritán" a Star
Wars-logó, és nem a szokásos aranybetűs felirat: úgy érzem, ide a
klasszikus filmbeli nyitólogó illik.
Vader mögé első gondolatként az EP6 félkész halálcsillagját tettem
volna, de az évforduló miatt rögtön az első halálcsillagot próbáltam
oda - és ez szerintem jobb ötletnek bizonyult.
Végül itt egy kis ábra a saga-kép "evolúciójáról", arról, hogy
jelentek meg bizonyos részletek egy-két korábbi háttérképen:
A Köztársaság hősei;
A Köztársaság ellenségei
A Köztársaság hősei "világos
oldali" színek előtt, nagyon szimmetrikus elrendezésben láthatóak a
bal oldali képen. Windu és Yoda egyaránt kinyúlnak a keretből, az
utóbbi kisebb méretét a fénykardja ellensúlyozza. Anakin és Obi-Wan,
a galaxis népe számára legismertebb hősök oszlopok módjára állnak a
hátsó sorban, mintha egymás tükörképei volnának.
Ennek a képnek a kerete
eredetileg hagyományos téglalap lett volna, de így elég sok holttér
maradt, ami felhígította a mondanivalót. Ezt kitölthettem volna még
néhány kisebb képelemmel, de ez ugyanoda vezetett volna, ezért
döntöttem a kép "lesarkazása" és a gyémántszerű keret mellett. Ez
szorosabbá teszi a kompozíciót, mivel tisztán a témára fókuszál.
A folytatás: talán várható volt, hogy A Köztársaság ellenségei lesz
a címe, viszont nem a szeparatisták láthatóak rajta, hanem egy
kivétellel ugyanazok, akik az előző képen - mivel nem az egy időben
meglévő ellentétekre összpontosítottam, hanem az ellenségkép
megváltozására. (Hogy Palpatine-t idézzem: "Minden egyes Jedi-lovag
a Köztársaság ellenségének tekintendő.") A háttér most valamivel
baljósabb, vérvörös árnyalatú, és a szimmetria
sem a régi. A keretet is megfordítottam, mivel a visszájára
fordultak a dolgok - és a keret így eléggé emlékeztet egy koporsóra.
Anakin Skywalker és
az Erő: a Csillagok háborúja-saga
Most, hogy végre teljes a
legenda, valószínűleg egyre több olyan képet fogok készíteni, melyek
átfogóan próbálják bemutatni a hat film történetét. Ez a kép erre
törekszik, de csak egy bizonyos nézőpontból: Anakin Skywalker és az
Erő szempontjából. Ezért Padmé kivételével csak Erő-használók vannak
a képen. A középpontban Anakin áll: a jó énje (aki szépen megbújik a
sisak oltalmában és a csuklya redői mellett), a sötét oldalra állt
Anakin, és legfölül Vader. Köré rendeződnek bal és jobb oldalra
mindazok, akik hatással voltak rá: Qui-Gon, aki felfedezte, Padmé,
aki a felesége lett (ő ezért került rá a képre), és Obi-Wan, aki
végül a halálos ellenségévé vált. A kép másik oldalán nincs ilyen
szigorú sorrend, oda kerültek az Erő két oldalának legnagyobb
használói - és Luke, előrébb mindenki másnál, hiszen ő az, aki
megfordítja Anakin sorsát. (Leia azért nincs a képen, mert ő nem
volt túl nagy hatással az apjára.) Az űrhajók csak jelképesek, nem
illeszkednek nagyon szorosan a központi témához. A kép háttérszínei
(zöldből sötétvörös, csillagokból köd) a Köztársaság-Birodalom
átmenetre utalnak, ahogy az is, hogy a figurákat nehezen
felismerhetően bár, de a Birodalom emblémája fogja össze.
A Csillagok háborúja
filmjeinek az Erő és Anakin szempontjából történő szemlélése a
lehető legszűkebb értelmezés, hiszen ez alkotja a magvát a teljes
történetnek. Mivel nekem pont ez a kedvenc szemléletmódom, nem
véletlen, hogy ezen a képen önkéntelenül is ezt alkalmaztam.
Párbajok: a III. rész
összecsapásai
Ez a sorozat A Sith-ek bosszúja 5 emlékezetes
párbaját mutatja be időrendben. Az előtérben mindig a "jó" oldal
képviselője áll bekapcsolt fénykarddal, a háttérben pedig a gonosz
figura, aki sokkal nagyobb, mint az előtérben álló jó. Alul az
összecsapások néhány jellegzetes pillanata látható. A háttér a
párbaj körülményeire utal: az első képen a kék csillagmező az űrre,
a második sárgás-barnás színei pedig az Utapaura. A harmadik kép
háttere komplexebb, lila és barnás színeket is tartalmaz. A
csillagmező összeolvad Coruscant látképével, és jól harmonizál a
poszter alján lévő képpel, ahol Windu kitöri Palpatine irodájának
ablakát. A széthulló üvegcserepek a Köztársaság megszűnését
jelképezik. A mesterek összecsapása sárga hátteret kapott (bár ebből
nem látszik sok), a párbaj jelentőségének jelzésére. A sorozat
utolsó tagja Anakin és Obi-Wan mustafari párharcát mutatja, érthető
okokból vörös háttér előtt. Ez keretbe is teszi ezt az öt képből
álló sorozatot. A hideg, kék űrből eljutunk a pokolian forró
lávabolygó vörös helyszínére, és Anakinből, aki az első képen még az
előtérben álló jó figura volt, sötét alak lesz, akinek már a
háttérben a helye. A
gonosz figurák általában bátran néznek szembe a kép nézőivel, de
Dookunál nem ez a helyzet: ő az egyetlen, aki oldalra fordul,
ráadásul az eléggé dinamikus pózban álló Anakin kardja ott feszül a
gróf nyakánál. Obi-Wan a második képen klasszikus Jedi-pózban áll,
miközben ott görnyed mögötte Grievous. Palpatine lenéz a Köztársaság
védelmezőjeként feltűnő Windura, és kiröhögi az elszánt Yoda
mestert. Obi-Wan pedig úgy áll az utolsó képen, mint akire hatalmas
súly nehezedik.
Star
Wars 1-6.: egy posztersorozat
Egy eddig befejezetlen
posztersorozat ez. A szerkezete jól átlátható: egy központi figura,
akit az első három részben balról, a 4-5-6. részben pedig jobbról
övez néhány szereplő. A Klónok központi alakjának Padmét
választottam, mert a film sok fontos jelenete közül arra
összpontosítottam, hogy Anakin és Padmé közös sorsa itt kezdődik el.
A Sith-ek központi figurája természetesen Anakin, de a vörös
fénykard kiemeli Palpatine alakját is. Anakin kardja Padméra
irányul, így a két kard keretbe szorítja Obi-Wan és Padmé alakját. A
IV. rész központi, fénykardot tartó alakja Ben lett. Nem értek egyet
a trilógia-DVD-n látható képpel, ahol Luke tart a kezében
fénykardot, hiszen neki nem sok köze volt ehhez a fegyverhez ebben
az epizódban. Obi-Wannak annál több, hiszen befejezte azt, amit húsz
éve kezdett el. A Birodalom központi alakja Vader lett, de mellette
(a III. rész poszterének Palpatine-jával tükörképi pozícióban) ott
van Yoda is. A VI. rész központi alakjának Luke-ot választottam,
ugyanazért, amiért a fentebb látható sagaposzteren is őt tettem az
előtérbe. A többi figura szerepeltetésének magyarázatát a lentebbi
posztersorozatnál adom meg. (Luke ruhájának változása jellegzetes: a
IV. részben fehér, az V.-ben szürke, a VI.-ban pedig már fekete.)
A képek alján az adott film
jellegzetes (felszíni) jelenete (összecsapása) látható: a II.
részben a Geonosis-i csata, a III.-ban Anakin és Obi-Wan párbaja. A
IV. rész kicsit kilóg a sorból, hiszen a legjellegzetesebb
összecsapás itt az űrben zajlott. Viszont a meglehetősen akciódús
III. rész után a IV. résznek van egyfajta nyugodt hangulata, amit
ezzel a jelenettel szerintem jól vissza lehet adni - arról nem is
beszélve, hogy a Tatuin szerepe itt a legnagyobb. A Birodalom
vissszavág poszterén nem is lehetne más, mint a Hoth-i csata. A VI.
rész poszterére az endori ütközet is kerülhetett volna, de a saga
szempontjából sokkal fontosabbnak tartom apa és fia összecsapását,
ami jól rímel a III. rész mester-tanítvány harcára. A képek felső
részén pedig az űrharcok elevenednek meg: a Klónok aszteroidás
üldözése, a Coruscant-i csata, a Halálcsillagok megtámadása és a
Falcon hajszája.
Ezen szerkezeti elvek alapján
már nagyjából sejthető, hogy mi fog szerepelni az I. rész poszterén,
ha elkészül. Eddig azért nem csináltam meg, mert erről az epizódról
áll rendelkezésemre a legkevesebb forráskép, és jelenleg nem tudnám
olyanra megcsinálni, amilyenre szeretném. Akkora méretűre pedig,
mint a többi, semmiképpen sem. Ezért inkább várok, és forrásképeket
keresek.
Star Wars 1-6.: még egy posztersorozat
Egy újabb, ezúttal fekvő
helyzetű képsorozat, részben az előzőtől eltérő, részben hasonló
megfontolásokkal. Itt is fontosnak tartottam, hogy a poszterek
színvilága utaljon az epizódra. Zöld-kék-narancs lett a sokszínű
Baljós árnyak színkollekciója. A központi alak Anakin (ez általában
jellemző erre a sorozatra), de mester és tanítvány kapcsoltatát is
kiemeltem - kétszeresen is, hiszen ugyanez a témája a kép középső
részén felül látható jelenetnek is.
A Köztársaság alkonyának
kezdetét jelző II. rész központi színe a narancs, mely egyszerre
utal a Geonosis-ra és a Coruscant utolsó filmbeli megjelenésére, a
csapatszemlére. Anakin, az ígéretes tanítvány áll középen, mögötte
azzal a két személlyel, akik a legnagyobb hatással vannak rá:
Obi-Wan és Padmé. A központi jelenet az arénabeli csók lett.
A III. rész közepén is Anakin
áll, immár a sötét oldalon. Érdemes megfigyelni, hogyan sötétedett a
ruhája az egyes epizódokban. Mögötte megint a két fontos pólus
látszik: mestere, Obi-Wan (akivel már teljesen ellentétes színű
ruhát hord), és mestere, Sidious. Padmé már teljesen elszigetelődik
tőle. A kép alapszíne a vörös lett, központi jelenete pedig a klónok
bevonulása a Jedi-templomba. A vörös szín nem csak a Mustafarra
utal, hanem arra a forrongásra is, ami ebben az egyébként igen
sokszínű epizódban történik.
Óriási változás következik a
III. rész után. A IV. rész posztere egyszerűbb, letisztultabb,
közepén immár Luke-kal. Vader épp csak felbukkan ezen a poszteren,
mely szinte kizárólag a jóknak van szentelve. A droidok is csak itt
tűnnek fel az egész sorozatban, többek között azért, mert itt a
legtöbb a szerepük. A háttér a Tatuin és a Halálcsillag.
Az V. rész poszterének közepén
Vader áll. Mellette Boba Fett, ugyanott, ahol a szimmetrikus epizód,
a II. rész poszterén Jango áll. Újabb párhuzam, hogy a központi
jelenet itt is egy csók lett. A háttér megmutatja a Bespin narancs
és kék arcát, a Dagobát és a Hoth-ot is.
A VI. rész posztere
egyértelműen a film utolsó háromnegyed órájára, Jó és Rossz végső
összecsapására összpontosít, hiszen a saga szempontjából ekkor
történnek az epizódban a legfontosabb dolgok. Nem egy, hanem két,
egyenrangú központi alak van, melyeket két háttéralak kísér: négy
figura, szemben az eddig mindig megtartott ötös elrendezéssel. Vader
és Luke a két központi szereplő, akik személyében a sötét és a
világos oldal két mestere, Sidious és Yoda csap össze. Yoda mellett
az Endor erdei látszódnak, melynek békéjét Luke mellett egy robbanás
rázza meg. Az Uralkodó és Vader mellett ennek ellentéteként a
Halálcsillag gépi, fémes háttere látható, és egy apró utalás a
villámokra. Az összecsapás végső kimenetele pedig a központi
képecskén látható: a Jedi-szellemek megjelenése, és köztük Anakin
jelzik, hogy a világos oldal diadalmaskodott.
"Once more the Sith will rule the galaxy..." - Egy Sith-poszter
Már többen is
hiányoltak a képeim közül egy, a Sith-eket megörökítő posztert, ami
végre elkészült. A kép legnagyobb részét a legfőbb Sith-nagyúr,
Sidious képe foglalja el. Nevetve tárja ki a kezeit, hogy
diadalmasan megkaparintsa a galaxist. Bal keze fölött a csillagok
olyanok, mintha a markában tartaná őket, jobb keze alatt pedig a
ruha redői mosódnak össze a csillagokkal, mintha abból készült
volna. Mögötte kétoldalt két korábbi tanítványa, Maul és Tyranus
láthatóak. Feje felett pedig az az esemény, mely hatalomra jutásának
legnagyobb ékköve: a Jedik kipusztítását elindító út a templomba. (Dooku
feje mögött egykori rendtársainak holttestei látszanak halványan.)
Sidious a legnagyobb Sith, de a kép közepén a legismertebb Sith
látható: Darth Vader. Ő az egyetlen, aki az Uralkodó előtt
helyezkedik el. Ennek fényében kicsit kibővül a másik három Sith
elrendezésének értelmezési lehetősége: mintha Sidious egyik keze
ügyében Dooku, a másikéban Maul lenne, ehelyett ő büszkén mutatja be
Vadert, a Kiválasztottját.
A kép alsó részén egy körív mentén a Sith-ek egy-egy diadalmas (vagy
akkor annak tűnő) pillanata látható mindegyik epizódból. A sok
villámlás, a kék és vörös színek adják meg ennek a képnek a
hangulatát.
A sort Darth Maul és Qui-Gon párbaja nyitja, amelyet Maul nyer meg
(bár nem sokkal később ő is osztódik, ezért ez a pillanat csak
"diadalmasnak tűnő"). A II. részből az a jelenet került be, amikor
Tyranus egy villámlegyintéssel elintézi a hőzöngő, nagyképű padawant,
aki még csak a közelébe sem tudott érni. Pár perccel később pedig
még a kezét is lecsapja majd. Anakin ekkor rendtársai halálán
feldühödve esett (volna) Dookunak. A III. részből választott első
képen, amikor Palpatine halálos erejű villámokkal kezdi megszórni
Windut, már más a helyzet: Anakin itt azért rántott kardot, hogy
megsebesítse a rend egyik vezető tagját. A Sith diadala egyértelmű
ebben a pillanatban: nemcsak Windut öli meg a nagyúr, de ekkor
szerezte meg legújabb tanítványát. A III. rész központi szerepű ezen
a poszteren, hiszen az az epizód a Sith visszavágásáról, az ezeréves
bosszú beteljesítéséről szól. A Jedik kiirtása olyan komoly esemény
ebben a folyamatban, hogy kiemeltem az alsó képrészből, és, mint már
említettem, Palpatine feje fölé helyeztem. (Nem véletlenül
választottam címnek a "Once more the Sith..." kezdetű idézetet sem.)
A film másik, a Sith szempontjából fontos és diadalmas összecsapása
Sidious és Yoda harca, melyben - az okok és a részletek most
lényegtelenek - a világos oldal legnagyobb élő képviselőjének végül
menekülnie kell.
A IV. részben Vader végre bosszút állhat egykori mesterén, és megöli
őt. Persze nem tud arról, hogy ezzel valójában tényleg nem ért el
sokat - számára ez akkor egy komoly győzelem. Az V. részben Luke
kerül olyan helyzetbe, mint a II. részben Anakin: elveszti kezét egy
Sith-nek köszönhetően. A kép ezt a csapást ábrázolja. A pillanat
azonban nem olyan győzedelmes, mint azt Vader akkor gondolná: a fia
inkább meghalna, semhogy átálljon. A saga záró epizódjában ez
egyértelműen kiderül. A Sith egyetlen, igencsak rövid életű diadala
az, amikor az Uralkodó kitöltheti dühét az ifjú Skywalkeren, amiért
az balga fejjel nem hajlandó csatlakozni hozzá. A végeredményt
ismerve azonban gyenge kis diadal ez...
Tiltott szerelem: Anakin és Padmé
A kép Anakin és Padmé
szerelmét mutatja be a II. és a III. epizódon keresztül. Padmé arca
meleg színekben játszik (bár arcának egyik fele sötétbe burkolózik,
és csak Anakin kardja világítja meg), míg Anakint hideg kékes fény övezi. A lány
képe a II. részből való, ahol még boldog volt a szerelmük, de Anakin
már a III. részbeli hidegebb, távolibb arcát mutatja. Anakin mögött
ott áll Darth Vader, akiben már nyoma sincs a Padmé iránti
érzéseknek, ő a leghidegebb. Palpatine arca pedig olyan Anakin
mellett, mintha a fülébe súgna; ő a híd, mely Anakint átvezeti
Vaderbe.
A poszter alsó
felében kettejük tragikus szerelmét követhetjük nyomon. Folyamatosan
távolodnak egymástól, és közös sorsuk a kép szélein fejeződik be. Első
lépésnek az arénában tett vallomást választottam, hiszen ekkor
döntenek együtt egymás mellett. A III. részben azonban fordul a
helyzet: kettejük helye felcserélődik, Anakin az Erővel fojtogatja a
feleségét. Tébolyult dühének eredménye pedig két halott: a fehérbe
öltöztetett, élettelen Padmé és az összeégett, fekete ruhás Anakin,
aki érzelmileg halt meg. Végül nem marad belőle más, csak a kép
tetején látható Darth Vader, aki hátat fordított Padmének és vele
együtt mindennek, amiben korábban hitt.
Három helyszín
egészíti ki a történetet: legfelül a Naboo idilli világa, ahol még
minden rendben volt. A kép alsó részében a vöröses-narancsos
árnyalatok dominálnak, melyek kettejük kapcsolatának két újabb
helyszínére utalnak. Padmé alatt a Coruscant látszik, amelynek
lassan bealkonyul - ahogy a szerelmüknek, józanságuknak is. Anakin
alatt a Mustafar lávakitörései láthatóak...
Régi barátok: Anakin és Obi-Wan
A kép Obi-Wan és
Anakin kapcsolatát foglalja össze tömören. A címe (Old Friends) elsősorban
Obi-Wan Anakinhoz intézett búcsúszavaira utal a III. részből: "Good
bye, old friend". Ezután a következő találkozásukkor már ellenségek,
és azok is maradnak a halálig. Ez a kifejezés azonban a Star Wars
világában korántsem jelent végérvényességet: a halál után, amikor
Anakin végre meg tud békélni önmagával, már ismét barátok - sőt,
jobb barátok lehetnek, mint eddig bármikor. Hiszen most már nincs
semmi tüske Anakinben, ami közéjük állhatna. Életükben igazi, mély
barátság csak a klónháború alatt volt köztük, aminek épp a végét
csípjük el a III. részben. Korábban sok nézeteltérésük volt,
mindkettejük hibájából. Később már Anakin az, aki megmérgezi a
barátságukat, mivel a sötét oldal felé sodródik. A címnek van egy
kis ironikus mellékzöngéje is: barátok, bár kétszer is
élethalálharcot vívnak egymással, és az egyik megöli a másikat...
Választhattam volna
azt, hogy "baráti" képet teszek a
poszterre mindkettejükről, mondjuk a III. epizódból. De úgy érzem,
ez nem mondaná el azt, amit el szerettem volna mondatni ezzel a
képpel. Annak a képnek, ami tényleg kettejük barátságáról szól, még
nincs itt az ideje, azt majd valamikor később fogom elkészíteni. Itt
a kapcsolatuk ellentmondásait, nézeteltéréseinek alakulását akartam
bemutatni, és azt, ahogy ez elsimul mindennek a végén. A II. részből
vett Obi-Wan és a III. részből vett, sötét Anakin töbet mond erről a
kapcsolatról, mint két barátságos arc. A Klónok támadásából jól
emlékezhetünk Anakin kifakadására: "It's all Obi-Wan's fault!",
valamint a kettejük között felbukkanó problémákra. Azért
választottam Obi-Wanról ezt a képet, hogy erre is utalhassak.
A poszter tetején egy
coruscant-i naplemente látható: nem az, amelyben Anakin sorsáról
döntött a Jedik tanácsa a Baljós árnyak idején, hanem az, amelyben
Anakin a sötét utat választotta. A sötét város feletti naplemente
Anakin és Obi-Wan közé ékelődik a képen, és kettejük barátságának
alkonyát jelzi. Ehhez jól passzol Anakin, akinek agresszív
megjelenése ugyanezt jelképezi. Ők ketten a saga során barátokból
ellenségek lesznek, és kétszer is megküzdenek egymással. Mustafari
párbajuk áll a poszter középpontjában mint kettejük kapcsolatának
nyílt megfordulása. Későbbi énjeik - Ben és Vader - már fénykardot
tartanak a kezükben, egymástól a lehető legtávolabb vannak, és
megtestesítik az Erő két pólusát.
Második párbajuk Ben halálával ér véget, de ez csak az
Erő-szellemekhez visz közelebb, és nem jelent vereséget. És a két
egykori Jedi végül ismét egy csapat lesz, de csak azután, hogy
Anakin legyőzi önmagát. Ekkor állnak a legközelebb egymáshoz a
képen, A Jedi visszatér végén látható coruscant-i ünneplés
előterében - mivel a háttér a felső rész sötét, vöröses
árnyalataiból a kéken keresztül eltolódik a barátságosabb színek
felé.
Darth Sidious
Ez a kép sokkal kevésbé komplex, mint a korábbi Anakin-Padmé vagy
Anakin-Obi-Wan-képek. Csak végig kell nézni a figurákon a saga
elejétől a végéig: az egyszerű szenátortól az Uralkodóig. A szenátor
mellett persze ott van a nagyúr igazi énje is, hologram formájában.
Az arca nagyrészt homályba burkolózik, miközben nagyszabású tervén,
a klónháborún dolgozik. Két epizód múlva megmutatja önmagát, és
Uralkodó válik belőle. Ezt a pillanatot tettem a kép középpontjába.
A mindent átható kék szín ide nem férkőzik be, Palpatine vörös
ruhája vonzza magára a szemet. A Halálcsillag ablakíveinek és a
kancellári szék bordának összefolyása is a páholy felé emeli a
tekintetet. Az 5. rész Uralkodójának hologramja más arcot mutat,
mint amit az 1. epizódban láthattunk: az arc most már tisztán
látszik, és elégedettség ül rajta, hiszen minden eddigi terve valóra
vált.
Sidious mögött, a hátterében Coruscant éjszakai látképe van: a Sith
manipulációinak világa.
A kép legkorábbi verzióiban egy fénykardos Sidious volt a villámos
Sidious helyén. Akkor még egy mélyvörös tónusú képben gondolkodtam.
Ám eszembe jutott, hogy kipróbálhatnék egy másik lehetőséget: egy
hűvös, fagyos kéket. Az így alakított háttérhez viszont már nem
passzolt volna a fénykardos Sidious, ezért döntöttem úgy, hogy
lecserélem egy villámlóra - ami szerintem azért is jobb, mert
Sidious nagyúr a (számomra) legemlékezetesebb akcióit villámokkal
hajtotta végre. A fagyosság, a kékség érzésem szerint jobban passzol
az ő számító jelleméhez, és a saga nagyobb részében ezt a
tulajdonságát látjuk. "Vörösségét" csak egy egészen apró
szimbólummal jelzem: Palpatine feje fölött egy vörösen ragyogó
csillaggal.
Anakin Skywalker/Darth Vader
A két kép a legutóbbi
posztersorozatomba tartozik, melyet a hexalógia karaktereiről
készítek. Egyszínű árnyalataival és a részleteivel mégis kilóg a
többi közül. Mivel Anakin/Vader a saga központi figurája, úgy
éreztem, különleges, az eddigi Yoda-, Sidious- és Obi-Wan-képektől
eltérő bánásmódot igényel, ami jobban fókuszál a vele történtekre,
mint kinézetének változásaira. Ezért döntöttem úgy, hogy egyrészt
két posztert készítek a figuráról, másrészt szigorúan a kék és vörös
színekre fogok alapozni mindent. Ez a két szín remekül megvilágítja
a figura kettősségét, jellemének ellentéteit: a hideg kék és a
lángoló vörös, a Jedik kék kardja és a Sith-ek vörös kardja,
kegyetlenség, szeretet, hatalomvágy és béke - mindez egyetlen ember,
egy elbukott, mégis újra felemelkedő hős.
A
képek önmagukban is értelmezhetőek, mindegyikben egy-egy körbe
záródnak az alkotóelemek. De ha egymás mellé tesszük a két képet,
kibontakozik az az ív, mely végigvisz minket mind a hat epizódon, és
ez mutatja Anakin/Vader útját. A különálló körök ördögi, önmagukba
forduló alakzatok, melyek Anakin sorsának időszakos zsákutcába,
tévútra jutását jelképezik.
A felső részek, ahol
a két Anakin és a két Vader van, még "valószerűek", de a képek alsó
fele már egyfajta álomba mosódik össze, ahol a szereplő életének
fontosabb állomásai következnek egymás után a csillagok ködében.
Sorrendben egyre
lejjebb, a bal oldali poszteren: az anyja, a szerelme, majd végül az
a pillanat, amikor egyedül marad, és hátat fordít mindennek. Ekkor
az arca a templomi menetelés képe felé fordul - ez az az út, amit ő
válaszott. Felette az
égett
Anakin látszik, rajta a
Vader-maszkkal, ami ennek az útnak az utolsó
állomása (legalábbis ezen a képen). És ez a maszk a kép felső részén
lévő Anakinben van: mint a sárkány, amiről a III. rész
regényváltozata írt. Ez az első, önmagába záródó kör.
A
képen az egyetlen boldog pillanat Anakin és Padmé esküvője, ezt az a
két kékeslila ív is hangsúlyozza, ami
egyfajta lágy keretként fogja össze őket. És bár az édesanyjától
való búcsúja szomorú momentum, mégis ez a képrészlet a legvilágosabb
az egész poszteren.
Az Anakin-poszterhez
(helyesebben poszterfélhez, ha egy képként kezelem a két posztert) a
kék színt választottam, ami harmonizál a fénykard színével. Persze
lehetett volna vörös is az alapszín, ami Anakin temperamentumára
utalt volna. Így, ezzel a kék színnel Anakin sötét oldalát, a
hűvösebb, kegyetlenebb énjét kívántam kihangsúlyozni, ami
eltávolítja őt mindentől. Másrészt ez az alapszíne Palpatine
poszterének is, és ez megteremti a két figura közötti kapcsolatot -
ami szükséges is, mert Palpatine nem szerepel ezen a két képen:
Anakinen kívül csak Shmi, Padmé, Ben és Luke láthatóak.
Anakin Palpatine-nal való közösségét erősíti a figurák háttere is:
mindkettejük mögött az éjszakai Coruscant látképe áll, egy
monumentális díszlet, mely jól jellemzi az első három rész arányait,
nagyszabású képeit.
Ez az, ami megfordul
a két trilógia között. Az utolsó három rész "szűkebb" jellegét
példázza Vader háttere: egy birodalmi sikló és egy antenna. A
ragyogó Coruscanthoz képest sokkal kisebb és militárisabb kép, mely
illik a Birodalom puritanizmusához.
Vader képfele az
Anakin-kép tükörképe. Azt az utat mutatja, amelyen a Kiválasztott
visszatalál önmagához. Az alapszín a Sith-vörös, de a másik kép
hűvös kékjével összevetve mégis némi melegséget sugall.
Az Anakin-poszteren megkezdett, lefelé menő ív most megfordul. Látjuk, ahogy Vader
lemészárolja Bent, majd sötét hatalmával megpróbálja maga mellé
állítani a fiát (a poszter legsötétebb részlete ez a pillanat).
Végül mégis a világos utat választja, és
lekerül róla a
maszk, mely két évtizeden keresztül
elszigetelte mindenkitől.
És ekkor már nincs egyedül: Luke arcára néz, és Luke karja van a
vállán. Most, mikor végre megbékélt önmagával, megadatott neki a fia
társasága - még egyszer, a halála előtt. Vader páncélja elég,
de a szelleme egyesül az Erővel, és visszatér, megmutatva, hogy
végigjárta a Kiválaszott útját. Ha most újra ránézünk a két képre
együtt, és végigkövetjük az íveket, láthatjuk, hogy Anakin
magasabbra jutott, mint ahonnan elindult: a szellem magasabban áll,
mint a kisfiú Anakin.
Hogy hol van az ördögi
kör ezen a képen? Rögtön ezután következik, ahol Vader lefele néz, és lecsapni
készül a kardjával - a szellemalakra, mely a jót jelképezi benne.
"Bennem nincs vívódás."
Az álomszerűséget azért tartom
fontosnak ezeken a posztereken, mert Anakin
sorsát nem egyszer határozta meg egy-egy álma, ami pont a bal oldali képen
szereplő személyekkel volt kapcsolatban.
Padme Amidala
Ezzel a képpel visszatértem a karakterekről készülő posztersorozatom
klasszikus megjelenéséhez. (Csak Anakin/Vader esetében használtam az
egyszínű képeket.) Az alapséma jól látszik, ha az új képet
összehasonlítjátok a sorozat többi tagjával. Felül két kép a
karrakterről, melyek közül a kisebb minden esetben egy "akciókép"
(jelen esetben Padmé a Geonosis-on), a nagyobb pedig egy olyan kép,
mely szerintem jól jellemzi a figurát. A kép alsó részén eddig
körben helyezkedtek el a kisebb képek a szereplőről (minden
epizódból egy-egy), melyek körbefogtak egy, a karakterrel
kapcsolatos kulcsjelenetet a filmekből.
Most, a Padmé-poszter esetében ettől el kellett térnem, hiszen ő az
első az eddigiek közül, aki nem szerepel mindkét trilógiában, csak
az elsőben. Így a poszter alsó részében a félkörös elrendezés
mellett döntöttem, mely egy, nálam már megszokott ívben mutatja be a
karakter jellemének alakulását.
Részben a szimmetria kedvéért, részben a II. epizódbeli nagyobb
szerepéért döntöttem úgy, hogy abból a filmből két képet is
elhelyezek a poszteren, melyek Padmé életének egy fontos változását
is tükrözik. Bal oldalon fekete ruhában látható az a Padmé, aki az
emlékezetes kandallós beszélgetés során nemet mondott Anakinnek,
jobbra pedig fehér ruhában, már lehajtott fejjel, mikor kimondja az
igent a Naboo-n. Köztük a poszter közepén alul látható az a jelenet,
ahol megváltozik a lány hozzáállása: a szerelmi vallomás az
arénában. A kapuban azonban nem az aréna homokja látszik, hanem egy
csillagmező - utalás a köztük eredetileg meglévő távolságra, és
persze az Across The Stars-ra. A két szerelmes feje fölött pedig a
jövő sejlik fel: Padmé élettelen teste, melyet koporsóként vesz
körbe a kapu íve. Ahogy Lucas mondja a II. rész DVD-jén, az
audiokommentárban: "Tudják, mit választanak, és mindketten
megszenvedik a választásukat."
Alul, a széleken egy-egy kép látható a Baljós árnyakból és A Sith-ek
bosszújából. (Érdemes megfigyelni, hogy egyszerűsödött Padmé
ruháinak stílusa a három epizódban.) Az I. részben ebben a vörös
ruhában szintén nemet mondott: "Nem egyezem bele olyan megoldásba,
mely háborúhoz vezet." A III. részbeli zöld ruhája akkor volt rajta,
mikor néhány szenátorral a lázadás csíráját tervezgették az
eltorzuló galaktikus állam ellen - de ezt persze csak egy kivágott
jelenetben láthattuk.
A kép hátterét a Naboo idilli tájképei adják.
Szeretet, szelídség és harciasság, azoknak az eszméknek a védelme a
szenátusban és a csatamezőn, melyekben mindhalálig hitt - ezek
együttesen jellemzik Padmét, ezért kapott helyet a poszteren a
fegyveres Padmé is.
A Sith útja
Ennek a képnek
némi töprengés után "Ways of The Sith" lett az angol címe. Ezzel a
címmel a III. rész egy kivágott mondatára kívántam utalni, Anakin
Sith névadásakor:
ANAKIN: I pledge myself to your teachings. To the ways of the
Sith.
(A magyarban, szabadon fordítva: Engedelmes tanítványod leszek.
Fogadd eskümet.)
Eredetileg nem ezt terveztem: ami megihletett, az a III. rész
regényváltozatának sokadszori újraolvasása mellett a Sacrifice
című könyv borítójának nyilvánosságra kerülése volt. A könyvhöz vagy
a borítóhoz magához semmi köze a képnek, nem is érdekel a tartalma,
csak a címe fogott meg: Áldozat. Ez a szó ihlette ezt a képet, de
hamar rájöttem, hogy a forrásaim nem teszik lehetővé, hogy pontosan
megcsináljam, amit terveztem. Így készítés közben kicsit
megváltozott a koncepció: Anakin választásának következményeit
mutatom be, csak másképp.
A kép alapja a klónok templomba menetelése. Ezt övezik a Mustafar
lávafolyásai mint a végső pusztulás jelképei. A domináns színek a
vörös és a sárga, az árnyékok erősek, a templom szobrai
összeolvadnak a lávamezővel. Ez a részlet a kedvencem a képen,
nagyon szeretem a színvilágát, és szeretem alaposan végignézni a
részleteit. Az egyik, ami nagyon tetszik, Anakin és Obi-Wan alakja
között van, a derekuk magasságában: a dombormű, amelyik felemeli a
karját, mintha megálljt intene, miközben ő maga beleolvad a lávába.
A kép alsó felének egyfajta "kozmikus pusztulás" hangulata van:
minden meghal. ("Minden meghal, Anakin Skywalker, még a csillagok is
kihunynak" - idézet a regényből.) És Anakin maga gondoskodik arról,
hogy a "minden meghal" szépen teljesüljön. E monumentális kép előtt
küzd óriásként Anakin és Obi-Wan.
A poszter felső része egyszerűbb: középen Anakin, kétoldalt pedig a
két Sith: Sidious és Vader. Anakin feje körül a Mustafar gömbje
egyfajta negatív glória, a figura gonoszságát mutatja. A bolygó
mögött pedig a Sith-ek vörös napja kel fel.
Nekem elsősorban a hangulata és a színvilága tetszik ennek a képnek.
A "mesélnivalója" nem olyan komplex, mint a fentebbi karakteres
posztersorozatomnak, ez inkább afféle hangulatkép.
|