FŐOLDAL
  FRISSÍTÉSEK
  HÁTTÉRKÉPEK
  POSZTEREK
  BORÍTÓTERVEK

  DOKUMENTUMOK

 TEEKAY-INTERJÚ

 KÉPKOMMENTÁROK

 FORGATÓKÖNYV- ELEMZÉS

 FILM- ÉS ZENEKRITIKA

 CSENGŐHANGOK

 A HARMADIK TRILÓGIA

 KÉPES FORGATÓKÖNYVEK

  LETÖLTÉSEK
  VENDÉGKÖNYV
  FÓRUM
  INFORMÁCIÓK



 

   

 

KÉPKOMMENTÁROK

 

Kiválasztottam néhány képet (főleg az újabbak közül), melyeket részletesen bemutatok Nektek. Leírom, hogy miért néznek ki úgy, ahogy kinéznek, mire gondoltam a készítésük közben, és mit próbáltam kifejezni velük. Remélem, közületek legalább néhányan érdekesnek fogják találni ezeket a leírásokat. És azt is remélem, hogy többetekben olyan érzéseket keltettem, mint amilyeneket alább leírok, mert ez azt jelenti, hogy elértem a célom.

Ha szeretnél hozzátenni valamit az alábbiakhoz, írd meg a fórumba!

 

 

Sötétség és Világosság

Négy-négy figura látható mindegyik képen. A közös alak Anakin. Bizonyos szinten egymás tükörképe a két poszter: az alsó három figura a gonoszoknál balról jobbra egyre magasabban van, a jóknál pedig egyre alacsonyabban. A gonoszok képének háttere a Mustafar: alul a lávamezők, az Uralkodó mögött pedig maga a bolygó látszik. Ez állandóságot, önmagába záródást sugall. A jók háttere viszont kettős: alul Coruscant látszik, ahol 1000 évig vigyáztak a Jedik a Köztársaságra. Azonban a látkép jobbra egyre sötétebb, hiszen ebben az epizódban a jókra árnyék borul, és menekülniük kell. Ezt jelképezi a Yoda feje fölötti bolygó, amely nem a Coruscant, hanem a száműzetés helyszíne, a Dagoba. Az a hely, ahol Yoda újra kitanulja Qui-Gontól a jediséget, ahol újra feltámad a világos oldal. A jók képe, szemben az előzővel, változást sugall.

A gonoszok posztere számomra nem sugározza magából a tömény gonoszságot, bár az látszik rajta, hogy gonoszak a figurák. De a kékesen ragyogó csillagos háttér távolivá teszi ezt, olyan, mintha fényévnyi távolságból szemlélnénk őket, és nem érezni bennük a kegyetlenséget. Mintha mesei vagy mitikus gonoszokat néznénk. A kék és a vörös színek összhangja meglágyítja az egész kép hangulatát.

Észrevehető, hogy a gonosz szereplők között nincs összetartás, ők négyen nem alkotnak olyan szoros egységet, mint a jók a másik képen. Hiszen szinte mindenki áskálódik a másik ellen. Palpatine palástja teljesen elhatárolja a nagyurat Dookutól (miközben egy kicsit Anakin felé irányítja a tekintetet), aki mindenki mástól is távol áll. Ez a csuklya védőernyőt képez Anakin és Palpatine feje fölött: ők azok, akik középen vannak, és akiknek végül együtt kell működniük.
A kék-vörös színek párja a kék-zöld, ezért lettek ezek a jók képének főszínei. A lágyító hatás itt is érvényesül. Ez nem egy tiszta világos oldali kép, mert ebben az epizódban a világos oldal némiképp szétzilálódott: nem az a nyugodt, békés, időtlen valami, amilyennek akkor mutathatnám, ha az egész sagán tekintenék át. Itt nyugtalanabb, és sötétségbe borul, ahogy Anakin mögött látszik.
Anakin kisebb lett, és valamivel világosabb arcát mutatja, mint a másik képen - de nem eléggé, mert a világos háttér mögül erősen előreugrik (a vörös lávamezőbe szépen belesimult) és a kardja ráadásul Obi-Wan torkának szegeződik. Emellett az alakja kisodródik a kép középsíkjából a széle felé. A kép hangsúlya így még inkább áttolódik Yodára, akinek az arckifejezése szintén a "gondterhelt világosságot" mutatja. Jellegzetes, hogy Anakin a sötét oldal mellett teljes mellszélességgel áll ki, de a világos oldali képen kissé oldalra fordul. Az is eszünkbe juthat, hogy odaillik-e egyáltalán, nem lenne-e nélküle "jobb" a kép. Nos, Anakin annyira illik oda, amennyire a Jedi-rendbe. Végülis lehetne ott is, de Sith-nek valamivel alkalmasabb.
A jelenléte komplexebb hangulatúvá teszi a képet, ami azért tetszik, mert a III. részben is eléggé összetettnek érzem ezt a dolgot. A jók sötét utakra kényszerültek - részben önhibájukból. Kényszerpályán mozognak, és bár megvan bennük a jó akarása, sok lehetőségük nincs rá, hogy ezt kövessék. Anakin ezen a képen számomra azt jelképezi, hol állt ő (és hova térhet majd vissza), valamint azt, hogy ő az, aki belülről bomlasztja a dolgokat (míg Palpatine kívülről), és neki (is) köszönhető a sötétség.

Csak zárójelben jegyzem meg, hogy nekem az összes munkám közül a legnagyobb kedvencem ez a jókat ábrázoló kép.
 

30 éves a Star Wars saga

 

Úgy éreztem, most jött el az ideje, hogy egy igazi sagaposztert készítsek. Pár dolgot leírnék a képpel kapcsolatban, csak vázlatszerűen:
A felső részen balról jobbra a Naboo zöldje egy "világégésen" (piros) át eljut a Birodalom kékjébe. Ugyanezen a vonalon Anakin sorsát lehet végigkövetni, ahogy Darth Vaderré válik.
Baloldalt fentről lefelé egy már ismert tranzíciósorozat látható: a Naboo alatt a Coruscant, ami a Mustafarba folyik át. Az előbbi két bolygó számomra a Köztársaság jelképe (amellett, hogy a Naboo értelemszerűen Padméé is): a Naboo mutatja a békét és a sokszínűséget, a Coruscant pedig a ragyogást, a nagyságot. De ez a ragyogás már csak a látszat, közelebbről nézve lentebb az épületek a (nálam a Köztársaság pusztulását jelképező) Mustafar lávamezőibe folynak. Obi-Wan kivont karddal áll Coruscant képe előtt. Ez a póz számomra megtestesíti mindazt, amiről az öreg Ben beszélt: pontosan ilyennek képzelnék egy Jedi-lovagot, a Köztársaság békéjének és igazságának őrzőjét.
A kép alsó részén két "jelenet" került egymás mellé: bal oldalon a tökéletes, színtiszta akció, Anakin és Obi-Wan párbaja. Mellette pedig a tökéletes "semmi" :) , egy tatuini látkép az ikernapokkal - egy szebb jövő ígérete.
Baloldalt a kép szélén az űrhajók fentről lefelé EP1-2-3 sorrendben láthatóak (zöld-sárga-vörös színátmenet), a jobb oldalon felül a Birodalom, lent a Szövetség van (utóbbinál a színvilág narancsos, szemben a Birodalom kékjével - itt nincs átmenet, a két rendszer és a két szín elválik egymástól).
Kivételesen nem használtam teljesen színes hátteret, mert úgy gondolom, ez elvinné a hangsúlyt a karakterekről - amit egy sagaposzter esetében nem célszerű megtenni, hiszen annak 6 filmről kell szólnia, ezért jut rá épp elég képelem. Most először használtam aurajellegű színezést a figurák körül, ami szerintem jól passzol a teljes képhez, és egyszerűen, tisztán sugallja a karakterek hovatartozását. A kép alján is direkt lett ilyen "puritán" a Star Wars-logó, és nem a szokásos aranybetűs felirat: úgy érzem, ide a klasszikus filmbeli nyitólogó illik.
Vader mögé első gondolatként az EP6 félkész halálcsillagját tettem volna, de az évforduló miatt rögtön az első halálcsillagot próbáltam oda - és ez szerintem jobb ötletnek bizonyult.
Végül itt egy kis ábra a saga-kép "evolúciójáról", arról, hogy jelentek meg bizonyos részletek egy-két korábbi háttérképen:


 

 

A Köztársaság hősei; A Köztársaság ellenségei

 


 

A Köztársaság hősei "világos oldali" színek előtt, nagyon szimmetrikus elrendezésben láthatóak a bal oldali képen. Windu és Yoda egyaránt kinyúlnak a keretből, az utóbbi kisebb méretét a fénykardja ellensúlyozza. Anakin és Obi-Wan, a galaxis népe számára legismertebb hősök oszlopok módjára állnak a hátsó sorban, mintha egymás tükörképei volnának.

Ennek a képnek a kerete eredetileg hagyományos téglalap lett volna, de így elég sok holttér maradt, ami felhígította a mondanivalót. Ezt kitölthettem volna még néhány kisebb képelemmel, de ez ugyanoda vezetett volna, ezért döntöttem a kép "lesarkazása" és a gyémántszerű keret mellett. Ez szorosabbá teszi a kompozíciót, mivel tisztán a témára fókuszál.
A folytatás: talán várható volt, hogy A Köztársaság ellenségei lesz a címe, viszont nem a szeparatisták láthatóak rajta, hanem egy kivétellel ugyanazok, akik az előző képen - mivel nem az egy időben meglévő ellentétekre összpontosítottam, hanem az ellenségkép megváltozására. (Hogy Palpatine-t idézzem: "Minden egyes Jedi-lovag a Köztársaság ellenségének tekintendő.") A háttér most valamivel baljósabb, vérvörös árnyalatú, és a szimmetria sem a régi. A keretet is megfordítottam, mivel a visszájára fordultak a dolgok - és a keret így eléggé emlékeztet egy koporsóra.

 

 

Anakin Skywalker és az Erő: a Csillagok háborúja-saga

 

 

Most, hogy végre teljes a legenda, valószínűleg egyre több olyan képet fogok készíteni, melyek átfogóan próbálják bemutatni a hat film történetét. Ez a kép erre törekszik, de csak egy bizonyos nézőpontból: Anakin Skywalker és az Erő szempontjából. Ezért Padmé kivételével csak Erő-használók vannak a képen. A középpontban Anakin áll: a jó énje (aki szépen megbújik a sisak oltalmában és a csuklya redői mellett), a sötét oldalra állt Anakin, és legfölül Vader. Köré rendeződnek bal és jobb oldalra mindazok, akik hatással voltak rá: Qui-Gon, aki felfedezte, Padmé, aki a felesége lett (ő ezért került rá a képre), és Obi-Wan, aki végül a halálos ellenségévé vált. A kép másik oldalán nincs ilyen szigorú sorrend, oda kerültek az Erő két oldalának legnagyobb használói - és Luke, előrébb mindenki másnál, hiszen ő az, aki megfordítja Anakin sorsát. (Leia azért nincs a képen, mert ő nem volt túl nagy hatással az apjára.) Az űrhajók csak jelképesek, nem illeszkednek nagyon szorosan a központi témához. A kép háttérszínei (zöldből sötétvörös, csillagokból köd) a Köztársaság-Birodalom átmenetre utalnak, ahogy az is, hogy a figurákat nehezen felismerhetően bár, de a Birodalom emblémája fogja össze.

A Csillagok háborúja filmjeinek az Erő és Anakin szempontjából történő szemlélése a lehető legszűkebb értelmezés, hiszen ez alkotja a magvát a teljes történetnek. Mivel nekem pont ez a kedvenc szemléletmódom, nem véletlen, hogy ezen a képen önkéntelenül is ezt alkalmaztam.
 

 

Párbajok: a III. rész összecsapásai

 

 

Ez a sorozat A Sith-ek bosszúja 5 emlékezetes párbaját mutatja be időrendben. Az előtérben mindig a "jó" oldal képviselője áll bekapcsolt fénykarddal, a háttérben pedig a gonosz figura, aki sokkal nagyobb, mint az előtérben álló jó. Alul az összecsapások néhány jellegzetes pillanata látható. A háttér a párbaj körülményeire utal: az első képen a kék csillagmező az űrre, a második sárgás-barnás színei pedig az Utapaura. A harmadik kép háttere komplexebb, lila és barnás színeket is tartalmaz. A csillagmező összeolvad Coruscant látképével, és jól harmonizál a poszter alján lévő képpel, ahol Windu kitöri Palpatine irodájának ablakát. A széthulló üvegcserepek a Köztársaság megszűnését jelképezik. A mesterek összecsapása sárga hátteret kapott (bár ebből nem látszik sok), a párbaj jelentőségének jelzésére. A sorozat utolsó tagja Anakin és Obi-Wan mustafari párharcát mutatja, érthető okokból vörös háttér előtt. Ez keretbe is teszi ezt az öt képből álló sorozatot. A hideg, kék űrből eljutunk a pokolian forró lávabolygó vörös helyszínére, és Anakinből, aki az első képen még az előtérben álló jó figura volt, sötét alak lesz, akinek már a háttérben a helye. A gonosz figurák általában bátran néznek szembe a kép nézőivel, de Dookunál nem ez a helyzet: ő az egyetlen, aki oldalra fordul, ráadásul az eléggé dinamikus pózban álló Anakin kardja ott feszül a gróf nyakánál. Obi-Wan a második képen klasszikus Jedi-pózban áll, miközben ott görnyed mögötte Grievous. Palpatine lenéz a Köztársaság védelmezőjeként feltűnő Windura, és kiröhögi az elszánt Yoda mestert. Obi-Wan pedig úgy áll az utolsó képen, mint akire hatalmas súly nehezedik.

 

 

Star Wars 1-6.: egy posztersorozat

 

 

 

 

Egy eddig befejezetlen posztersorozat ez. A szerkezete jól átlátható: egy központi figura, akit az első három részben balról, a 4-5-6. részben pedig jobbról övez néhány szereplő. A Klónok központi alakjának Padmét választottam, mert a film sok fontos jelenete közül arra összpontosítottam, hogy Anakin és Padmé közös sorsa itt kezdődik el. A Sith-ek központi figurája természetesen Anakin, de a vörös fénykard kiemeli Palpatine alakját is. Anakin kardja Padméra irányul, így a két kard keretbe szorítja Obi-Wan és Padmé alakját. A IV. rész központi, fénykardot tartó alakja Ben lett. Nem értek egyet a trilógia-DVD-n látható képpel, ahol Luke tart a kezében fénykardot, hiszen neki nem sok köze volt ehhez a fegyverhez ebben az epizódban. Obi-Wannak annál több, hiszen befejezte azt, amit húsz éve kezdett el. A Birodalom központi alakja Vader lett, de mellette (a III. rész poszterének Palpatine-jával tükörképi pozícióban) ott van Yoda is. A VI. rész központi alakjának Luke-ot választottam, ugyanazért, amiért a fentebb látható sagaposzteren is őt tettem az előtérbe. A többi figura szerepeltetésének magyarázatát a lentebbi posztersorozatnál adom meg. (Luke ruhájának változása jellegzetes: a IV. részben fehér, az V.-ben szürke, a VI.-ban pedig már fekete.)

A képek alján az adott film jellegzetes (felszíni) jelenete (összecsapása) látható: a II. részben a Geonosis-i csata, a III.-ban Anakin és Obi-Wan párbaja. A IV. rész kicsit kilóg a sorból, hiszen a legjellegzetesebb összecsapás itt az űrben zajlott. Viszont a meglehetősen akciódús III. rész után a IV. résznek van egyfajta nyugodt hangulata, amit ezzel a jelenettel szerintem jól vissza lehet adni - arról nem is beszélve, hogy a Tatuin szerepe itt a legnagyobb.  A Birodalom vissszavág poszterén nem is lehetne más, mint a Hoth-i csata. A VI. rész poszterére az endori ütközet is kerülhetett volna, de a saga szempontjából sokkal fontosabbnak tartom apa és fia összecsapását, ami jól rímel a III. rész mester-tanítvány harcára. A képek felső részén pedig az űrharcok elevenednek meg: a Klónok aszteroidás üldözése, a Coruscant-i csata, a Halálcsillagok megtámadása és a Falcon hajszája.

Ezen szerkezeti elvek alapján már nagyjából sejthető, hogy mi fog szerepelni az I. rész poszterén, ha elkészül. Eddig azért nem csináltam meg, mert erről az epizódról áll rendelkezésemre a legkevesebb forráskép, és jelenleg nem tudnám olyanra megcsinálni, amilyenre szeretném. Akkora méretűre pedig, mint a többi, semmiképpen sem. Ezért inkább várok, és forrásképeket keresek.

 

 

Star Wars 1-6.: még egy posztersorozat

 

 

Egy újabb, ezúttal fekvő helyzetű képsorozat, részben az előzőtől eltérő, részben hasonló megfontolásokkal. Itt is fontosnak tartottam, hogy a poszterek színvilága utaljon az epizódra. Zöld-kék-narancs lett a sokszínű Baljós árnyak színkollekciója. A központi alak Anakin (ez általában jellemző erre a sorozatra), de mester és tanítvány kapcsoltatát is kiemeltem - kétszeresen is, hiszen ugyanez a témája a kép középső részén felül látható jelenetnek is.

A Köztársaság alkonyának kezdetét jelző II. rész központi színe a narancs, mely egyszerre utal a Geonosis-ra és a Coruscant utolsó filmbeli megjelenésére, a csapatszemlére. Anakin, az ígéretes tanítvány áll középen, mögötte azzal a két személlyel, akik a legnagyobb hatással vannak rá: Obi-Wan és Padmé. A központi jelenet az arénabeli csók lett.

A III. rész közepén is Anakin áll, immár a sötét oldalon. Érdemes megfigyelni, hogyan sötétedett a ruhája az egyes epizódokban. Mögötte megint a két fontos pólus látszik: mestere, Obi-Wan (akivel már teljesen ellentétes színű ruhát hord), és mestere, Sidious. Padmé már teljesen elszigetelődik tőle. A kép alapszíne a vörös lett, központi jelenete pedig a klónok bevonulása a Jedi-templomba. A vörös szín nem csak a Mustafarra utal, hanem arra a forrongásra is, ami ebben az egyébként  igen sokszínű epizódban történik.

Óriási változás következik a III. rész után. A IV. rész posztere egyszerűbb, letisztultabb, közepén immár Luke-kal. Vader épp csak felbukkan ezen a poszteren, mely szinte kizárólag a jóknak van szentelve. A droidok is csak itt tűnnek fel az egész sorozatban, többek között azért, mert itt a legtöbb a szerepük. A háttér a Tatuin és a Halálcsillag.

Az V. rész poszterének közepén Vader áll. Mellette Boba Fett, ugyanott, ahol a szimmetrikus epizód, a II. rész poszterén Jango áll. Újabb párhuzam, hogy a központi jelenet itt is egy csók lett. A háttér megmutatja a Bespin narancs és kék arcát, a Dagobát és a Hoth-ot is.

A VI. rész posztere egyértelműen a film utolsó háromnegyed órájára, Jó és Rossz végső összecsapására összpontosít, hiszen a saga szempontjából ekkor történnek az epizódban a legfontosabb dolgok. Nem egy, hanem két, egyenrangú központi alak van, melyeket két háttéralak kísér: négy figura, szemben az eddig mindig megtartott ötös elrendezéssel. Vader és Luke a két központi szereplő, akik személyében a sötét és a világos oldal két mestere, Sidious és Yoda csap össze. Yoda mellett az Endor erdei látszódnak, melynek békéjét Luke mellett egy robbanás rázza meg. Az Uralkodó és Vader mellett ennek ellentéteként a Halálcsillag gépi, fémes háttere látható, és egy apró utalás a villámokra. Az összecsapás végső kimenetele pedig a központi képecskén látható: a Jedi-szellemek megjelenése, és köztük Anakin jelzik, hogy a világos oldal diadalmaskodott.

 

 

"Once more the Sith will rule the galaxy..." - Egy Sith-poszter

 

 

Már többen is hiányoltak a képeim közül egy, a Sith-eket megörökítő posztert, ami végre elkészült. A kép legnagyobb részét a legfőbb Sith-nagyúr, Sidious képe foglalja el. Nevetve tárja ki a kezeit, hogy diadalmasan megkaparintsa a galaxist. Bal keze fölött a csillagok olyanok, mintha a markában tartaná őket, jobb keze alatt pedig a ruha redői mosódnak össze a csillagokkal, mintha abból készült volna. Mögötte kétoldalt két korábbi tanítványa, Maul és Tyranus láthatóak. Feje felett pedig az az esemény, mely hatalomra jutásának legnagyobb ékköve: a Jedik kipusztítását elindító út a templomba. (Dooku feje mögött egykori rendtársainak holttestei látszanak halványan.)
Sidious a legnagyobb Sith, de a kép közepén a legismertebb Sith látható: Darth Vader. Ő az egyetlen, aki az Uralkodó előtt helyezkedik el. Ennek fényében kicsit kibővül a másik három Sith elrendezésének értelmezési lehetősége: mintha Sidious egyik keze ügyében Dooku, a másikéban Maul lenne, ehelyett ő büszkén mutatja be Vadert, a Kiválasztottját.
A kép alsó részén egy körív mentén a Sith-ek egy-egy diadalmas (vagy akkor annak tűnő) pillanata látható mindegyik epizódból. A sok villámlás, a kék és vörös színek adják meg ennek a képnek a hangulatát.
A sort Darth Maul és Qui-Gon párbaja nyitja, amelyet Maul nyer meg (bár nem sokkal később ő is osztódik, ezért ez a pillanat csak "diadalmasnak tűnő"). A II. részből az a jelenet került be, amikor Tyranus egy villámlegyintéssel elintézi a hőzöngő, nagyképű padawant, aki még csak a közelébe sem tudott érni. Pár perccel később pedig még a kezét is lecsapja majd. Anakin ekkor rendtársai halálán feldühödve esett (volna) Dookunak. A III. részből választott első képen, amikor Palpatine halálos erejű villámokkal kezdi megszórni Windut, már más a helyzet: Anakin itt azért rántott kardot, hogy megsebesítse a rend egyik vezető tagját. A Sith diadala egyértelmű ebben a pillanatban: nemcsak Windut öli meg a nagyúr, de ekkor szerezte meg legújabb tanítványát. A III. rész központi szerepű ezen a poszteren, hiszen az az epizód a Sith visszavágásáról, az ezeréves bosszú beteljesítéséről szól. A Jedik kiirtása olyan komoly esemény ebben a folyamatban, hogy kiemeltem az alsó képrészből, és, mint már említettem, Palpatine feje fölé helyeztem. (Nem véletlenül választottam címnek a "Once more the Sith..." kezdetű idézetet sem.) A film másik, a Sith szempontjából fontos és diadalmas összecsapása Sidious és Yoda harca, melyben - az okok és a részletek most lényegtelenek - a világos oldal legnagyobb élő képviselőjének végül menekülnie kell.
A IV. részben Vader végre bosszút állhat egykori mesterén, és megöli őt. Persze nem tud arról, hogy ezzel valójában tényleg nem ért el sokat - számára ez akkor egy komoly győzelem. Az V. részben Luke kerül olyan helyzetbe, mint a II. részben Anakin: elveszti kezét egy Sith-nek köszönhetően. A kép ezt a csapást ábrázolja. A pillanat azonban nem olyan győzedelmes, mint azt Vader akkor gondolná: a fia inkább meghalna, semhogy átálljon. A saga záró epizódjában ez egyértelműen kiderül. A Sith egyetlen, igencsak rövid életű diadala az, amikor az Uralkodó kitöltheti dühét az ifjú Skywalkeren, amiért az balga fejjel nem hajlandó csatlakozni hozzá. A végeredményt ismerve azonban gyenge kis diadal ez...

 

 

Tiltott szerelem: Anakin és Padmé

 

A kép Anakin és Padmé szerelmét mutatja be a II. és a III. epizódon keresztül. Padmé arca meleg színekben játszik (bár arcának egyik fele sötétbe burkolózik, és csak Anakin kardja világítja meg), míg Anakint hideg kékes fény övezi. A lány képe a II. részből való, ahol még boldog volt a szerelmük, de Anakin már a III. részbeli hidegebb, távolibb arcát mutatja. Anakin mögött ott áll Darth Vader, akiben már nyoma sincs a Padmé iránti érzéseknek, ő a leghidegebb. Palpatine arca pedig olyan Anakin mellett, mintha a fülébe súgna; ő a híd, mely Anakint átvezeti Vaderbe.

A poszter alsó felében kettejük tragikus szerelmét követhetjük nyomon. Folyamatosan távolodnak egymástól, és közös sorsuk a kép szélein fejeződik be. Első lépésnek az arénában tett vallomást választottam, hiszen ekkor döntenek együtt egymás mellett. A III. részben azonban fordul a helyzet: kettejük helye felcserélődik, Anakin az Erővel fojtogatja a feleségét. Tébolyult dühének eredménye pedig két halott: a fehérbe öltöztetett, élettelen Padmé és az összeégett, fekete ruhás Anakin, aki érzelmileg halt meg. Végül nem marad belőle más, csak a kép tetején látható Darth Vader, aki hátat fordított Padmének és vele együtt mindennek, amiben korábban hitt.

Három helyszín egészíti ki a történetet: legfelül a Naboo idilli világa, ahol még minden rendben volt. A kép alsó részében a vöröses-narancsos árnyalatok dominálnak, melyek kettejük kapcsolatának két újabb helyszínére utalnak. Padmé alatt a Coruscant látszik, amelynek lassan bealkonyul - ahogy a szerelmüknek, józanságuknak is. Anakin alatt a Mustafar lávakitörései láthatóak...

 

 

Régi barátok: Anakin és Obi-Wan

 

A kép Obi-Wan és Anakin kapcsolatát foglalja össze tömören. A címe (Old Friends) elsősorban Obi-Wan Anakinhoz intézett búcsúszavaira utal a III. részből: "Good bye, old friend". Ezután a következő találkozásukkor már ellenségek, és azok is maradnak a halálig. Ez a kifejezés azonban a Star Wars világában korántsem jelent végérvényességet: a halál után, amikor Anakin végre meg tud békélni önmagával, már ismét barátok - sőt, jobb barátok lehetnek, mint eddig bármikor. Hiszen most már nincs semmi tüske Anakinben, ami közéjük állhatna. Életükben igazi, mély barátság csak a klónháború alatt volt köztük, aminek épp a végét csípjük el a III. részben. Korábban sok nézeteltérésük volt, mindkettejük hibájából. Később már Anakin az, aki megmérgezi a barátságukat, mivel a sötét oldal felé sodródik. A címnek van egy kis ironikus mellékzöngéje is: barátok, bár kétszer is élethalálharcot vívnak egymással, és az egyik megöli a másikat...

Választhattam volna azt, hogy "baráti" képet teszek a poszterre mindkettejükről, mondjuk a III. epizódból. De úgy érzem, ez nem mondaná el azt, amit el szerettem volna mondatni ezzel a képpel. Annak a képnek, ami tényleg kettejük barátságáról szól, még nincs itt az ideje, azt majd valamikor később fogom elkészíteni. Itt a kapcsolatuk ellentmondásait, nézeteltéréseinek alakulását akartam bemutatni, és azt, ahogy ez elsimul mindennek a végén. A II. részből vett Obi-Wan és a III. részből vett, sötét Anakin töbet mond erről a kapcsolatról, mint két barátságos arc. A Klónok támadásából jól emlékezhetünk Anakin kifakadására: "It's all Obi-Wan's fault!", valamint a kettejük között felbukkanó problémákra. Azért választottam Obi-Wanról ezt a képet, hogy erre is utalhassak.

A poszter tetején egy coruscant-i naplemente látható: nem az, amelyben Anakin sorsáról döntött a Jedik tanácsa a Baljós árnyak idején, hanem az, amelyben Anakin a sötét utat választotta. A sötét város feletti naplemente Anakin és Obi-Wan közé ékelődik a képen, és kettejük barátságának alkonyát jelzi. Ehhez jól passzol Anakin, akinek agresszív megjelenése ugyanezt jelképezi. Ők ketten a saga során barátokból ellenségek lesznek, és kétszer is megküzdenek egymással. Mustafari párbajuk áll a poszter középpontjában mint kettejük kapcsolatának nyílt megfordulása. Későbbi énjeik - Ben és Vader - már fénykardot tartanak a kezükben, egymástól a lehető legtávolabb vannak, és megtestesítik az Erő két pólusát. Második párbajuk Ben halálával ér véget, de ez csak az Erő-szellemekhez visz közelebb, és nem jelent vereséget. És a két egykori Jedi végül ismét egy csapat lesz, de csak azután, hogy Anakin legyőzi önmagát. Ekkor állnak a legközelebb egymáshoz a képen, A Jedi visszatér végén látható coruscant-i ünneplés előterében - mivel a háttér a felső rész sötét, vöröses árnyalataiból a kéken keresztül eltolódik a barátságosabb színek felé.

 

 

Darth Sidious

 

Ez a kép sokkal kevésbé komplex, mint a korábbi Anakin-Padmé vagy Anakin-Obi-Wan-képek. Csak végig kell nézni a figurákon a saga elejétől a végéig: az egyszerű szenátortól az Uralkodóig. A szenátor mellett persze ott van a nagyúr igazi énje is, hologram formájában. Az arca nagyrészt homályba burkolózik, miközben nagyszabású tervén, a klónháborún dolgozik. Két epizód múlva megmutatja önmagát, és Uralkodó válik belőle. Ezt a pillanatot tettem a kép középpontjába. A mindent átható kék szín ide nem férkőzik be, Palpatine vörös ruhája vonzza magára a szemet. A Halálcsillag ablakíveinek és a kancellári szék bordának összefolyása is a páholy felé emeli a tekintetet. Az 5. rész Uralkodójának hologramja más arcot mutat, mint amit az 1. epizódban láthattunk: az arc most már tisztán látszik, és elégedettség ül rajta, hiszen minden eddigi terve valóra vált.
Sidious mögött, a hátterében Coruscant éjszakai látképe van: a Sith manipulációinak világa.
A kép legkorábbi verzióiban egy fénykardos Sidious volt a villámos Sidious helyén. Akkor még egy mélyvörös tónusú képben gondolkodtam. Ám eszembe jutott, hogy kipróbálhatnék egy másik lehetőséget: egy hűvös, fagyos kéket. Az így alakított háttérhez viszont már nem passzolt volna a fénykardos Sidious, ezért döntöttem úgy, hogy lecserélem egy villámlóra - ami szerintem azért is jobb, mert Sidious nagyúr a (számomra) legemlékezetesebb akcióit villámokkal hajtotta végre. A fagyosság, a kékség érzésem szerint jobban passzol az ő számító jelleméhez, és a saga nagyobb részében ezt a tulajdonságát látjuk. "Vörösségét" csak egy egészen apró szimbólummal jelzem: Palpatine feje fölött egy vörösen ragyogó csillaggal.

 

 

Anakin Skywalker/Darth Vader

 

A két kép a legutóbbi posztersorozatomba tartozik, melyet a hexalógia karaktereiről készítek. Egyszínű árnyalataival és a részleteivel mégis kilóg a többi közül. Mivel Anakin/Vader a saga központi figurája, úgy éreztem, különleges, az eddigi Yoda-, Sidious- és Obi-Wan-képektől eltérő bánásmódot igényel, ami jobban fókuszál a vele történtekre, mint kinézetének változásaira. Ezért döntöttem úgy, hogy egyrészt két posztert készítek a figuráról, másrészt szigorúan a kék és vörös színekre fogok alapozni mindent. Ez a két szín remekül megvilágítja a figura kettősségét, jellemének ellentéteit: a hideg kék és a lángoló vörös, a Jedik kék kardja és a Sith-ek vörös kardja, kegyetlenség, szeretet, hatalomvágy és béke - mindez egyetlen ember, egy elbukott, mégis újra felemelkedő hős.

A képek önmagukban is értelmezhetőek, mindegyikben egy-egy körbe záródnak az alkotóelemek. De ha egymás mellé tesszük a két képet, kibontakozik az az ív, mely végigvisz minket mind a hat epizódon, és ez mutatja Anakin/Vader útját. A különálló körök ördögi, önmagukba forduló alakzatok, melyek Anakin sorsának időszakos zsákutcába, tévútra jutását jelképezik.

A felső részek, ahol a két Anakin és a két Vader van, még "valószerűek", de a képek alsó fele már egyfajta álomba mosódik össze, ahol a szereplő életének fontosabb állomásai következnek egymás után a csillagok ködében.

 

Sorrendben egyre lejjebb, a bal oldali poszteren: az anyja, a szerelme, majd végül az a pillanat, amikor egyedül marad, és hátat fordít mindennek. Ekkor az arca a templomi menetelés képe felé fordul - ez az az út, amit ő válaszott. Felette az égett Anakin látszik, rajta a Vader-maszkkal, ami ennek az útnak az utolsó állomása (legalábbis ezen a képen). És ez a maszk a kép felső részén lévő Anakinben van: mint a sárkány, amiről a III. rész regényváltozata írt. Ez az első, önmagába záródó kör.
A képen az egyetlen boldog pillanat Anakin és Padmé esküvője, ezt az a két kékeslila ív is hangsúlyozza, ami egyfajta lágy keretként fogja össze őket. És bár az édesanyjától való búcsúja szomorú momentum, mégis ez a képrészlet a legvilágosabb az egész poszteren.

Az Anakin-poszterhez (helyesebben poszterfélhez, ha egy képként kezelem a két posztert) a kék színt választottam, ami harmonizál a fénykard színével. Persze lehetett volna vörös is az alapszín, ami Anakin temperamentumára utalt volna. Így, ezzel a kék színnel Anakin sötét oldalát, a hűvösebb, kegyetlenebb énjét kívántam kihangsúlyozni, ami eltávolítja őt mindentől. Másrészt ez az alapszíne Palpatine poszterének is, és ez megteremti a két figura közötti kapcsolatot - ami szükséges is, mert Palpatine nem szerepel ezen a két képen: Anakinen kívül csak Shmi, Padmé, Ben és Luke láthatóak. Anakin Palpatine-nal való közösségét erősíti a figurák háttere is: mindkettejük mögött az éjszakai Coruscant látképe áll, egy monumentális díszlet, mely jól jellemzi az első három rész arányait, nagyszabású képeit.

Ez az, ami megfordul a két trilógia között. Az utolsó három rész "szűkebb" jellegét példázza Vader háttere: egy birodalmi sikló és egy antenna. A ragyogó Coruscanthoz képest sokkal kisebb és militárisabb kép, mely illik a Birodalom puritanizmusához.

Vader képfele az Anakin-kép tükörképe. Azt az utat mutatja, amelyen a Kiválasztott visszatalál önmagához. Az alapszín a Sith-vörös, de a másik kép hűvös kékjével összevetve mégis némi melegséget sugall.

Az Anakin-poszteren megkezdett, lefelé menő ív most megfordul. Látjuk, ahogy Vader lemészárolja Bent, majd sötét hatalmával megpróbálja maga mellé állítani a fiát (a poszter legsötétebb részlete ez a pillanat). Végül mégis a világos utat választja, és lekerül róla a maszk, mely két évtizeden keresztül elszigetelte mindenkitől. És ekkor már nincs egyedül: Luke arcára néz, és Luke karja van a vállán. Most, mikor végre megbékélt önmagával, megadatott neki a fia társasága - még egyszer, a halála előtt.  Vader páncélja elég, de a szelleme egyesül az Erővel, és visszatér, megmutatva, hogy végigjárta a Kiválaszott útját. Ha most újra ránézünk a két képre együtt, és végigkövetjük az íveket, láthatjuk, hogy Anakin magasabbra jutott, mint ahonnan elindult: a szellem magasabban áll, mint a kisfiú Anakin.

Hogy hol van az ördögi kör ezen a képen? Rögtön ezután következik, ahol Vader lefele néz, és lecsapni készül a kardjával - a szellemalakra, mely a jót jelképezi benne. "Bennem nincs vívódás."

Az álomszerűséget azért tartom fontosnak ezeken a posztereken, mert Anakin sorsát nem egyszer határozta meg egy-egy álma, ami pont a bal oldali képen szereplő személyekkel volt kapcsolatban.

 

 

 

Padme Amidala

 

Ezzel a képpel visszatértem a karakterekről készülő posztersorozatom klasszikus megjelenéséhez. (Csak Anakin/Vader esetében használtam az egyszínű képeket.) Az alapséma jól látszik, ha az új képet összehasonlítjátok a sorozat többi tagjával. Felül két kép a karrakterről, melyek közül a kisebb minden esetben egy "akciókép" (jelen esetben Padmé a Geonosis-on), a nagyobb pedig egy olyan kép, mely szerintem jól jellemzi a figurát. A kép alsó részén eddig körben helyezkedtek el a kisebb képek a szereplőről (minden epizódból egy-egy), melyek körbefogtak egy, a karakterrel kapcsolatos kulcsjelenetet a filmekből.
Most, a Padmé-poszter esetében ettől el kellett térnem, hiszen ő az első az eddigiek közül, aki nem szerepel mindkét trilógiában, csak az elsőben. Így a poszter alsó részében a félkörös elrendezés mellett döntöttem, mely egy, nálam már megszokott ívben mutatja be a karakter jellemének alakulását.
Részben a szimmetria kedvéért, részben a II. epizódbeli nagyobb szerepéért döntöttem úgy, hogy abból a filmből két képet is elhelyezek a poszteren, melyek Padmé életének egy fontos változását is tükrözik. Bal oldalon fekete ruhában látható az a Padmé, aki az emlékezetes kandallós beszélgetés során nemet mondott Anakinnek, jobbra pedig fehér ruhában, már lehajtott fejjel, mikor kimondja az igent a Naboo-n. Köztük a poszter közepén alul látható az a jelenet, ahol megváltozik a lány hozzáállása: a szerelmi vallomás az arénában. A kapuban azonban nem az aréna homokja látszik, hanem egy csillagmező - utalás a köztük eredetileg meglévő távolságra, és persze az Across The Stars-ra. A két szerelmes feje fölött pedig a jövő sejlik fel: Padmé élettelen teste, melyet koporsóként vesz körbe a kapu íve. Ahogy Lucas mondja a II. rész DVD-jén, az audiokommentárban: "Tudják, mit választanak, és mindketten megszenvedik a választásukat."
Alul, a széleken egy-egy kép látható a Baljós árnyakból és A Sith-ek bosszújából. (Érdemes megfigyelni, hogy egyszerűsödött Padmé ruháinak stílusa a három epizódban.) Az I. részben ebben a vörös ruhában szintén nemet mondott: "Nem egyezem bele olyan megoldásba, mely háborúhoz vezet." A III. részbeli zöld ruhája akkor volt rajta, mikor néhány szenátorral a lázadás csíráját tervezgették az eltorzuló galaktikus állam ellen - de ezt persze csak egy kivágott jelenetben láthattuk.
A kép hátterét a Naboo idilli tájképei adják.
Szeretet, szelídség és harciasság, azoknak az eszméknek a védelme a szenátusban és a csatamezőn, melyekben mindhalálig hitt - ezek együttesen jellemzik Padmét, ezért kapott helyet a poszteren a fegyveres Padmé is.

 

A Sith útja

 

Ennek a képnek némi töprengés után "Ways of The Sith" lett az angol címe. Ezzel a címmel a III. rész egy kivágott mondatára kívántam utalni, Anakin Sith névadásakor:

ANAKIN: I pledge myself to your teachings. To the ways of the Sith. (A magyarban, szabadon fordítva: Engedelmes tanítványod leszek. Fogadd eskümet.)

Eredetileg nem ezt terveztem: ami megihletett, az a III. rész regényváltozatának sokadszori újraolvasása mellett a
Sacrifice című könyv borítójának nyilvánosságra kerülése volt. A könyvhöz vagy a borítóhoz magához semmi köze a képnek, nem is érdekel a tartalma, csak a címe fogott meg: Áldozat. Ez a szó ihlette ezt a képet, de hamar rájöttem, hogy a forrásaim nem teszik lehetővé, hogy pontosan megcsináljam, amit terveztem. Így készítés közben kicsit megváltozott a koncepció: Anakin választásának következményeit mutatom be, csak másképp.
A kép alapja a klónok templomba menetelése. Ezt övezik a Mustafar lávafolyásai mint a végső pusztulás jelképei. A domináns színek a vörös és a sárga, az árnyékok erősek, a templom szobrai összeolvadnak a lávamezővel. Ez a részlet a kedvencem a képen, nagyon szeretem a színvilágát, és szeretem alaposan végignézni a részleteit. Az egyik, ami nagyon tetszik, Anakin és Obi-Wan alakja között van, a derekuk magasságában: a dombormű, amelyik felemeli a karját, mintha megálljt intene, miközben ő maga beleolvad a lávába. A kép alsó felének egyfajta "kozmikus pusztulás" hangulata van: minden meghal. ("Minden meghal, Anakin Skywalker, még a csillagok is kihunynak" - idézet a regényből.) És Anakin maga gondoskodik arról, hogy a "minden meghal" szépen teljesüljön. E monumentális kép előtt küzd óriásként Anakin és Obi-Wan.
A poszter felső része egyszerűbb: középen Anakin, kétoldalt pedig a két Sith: Sidious és Vader. Anakin feje körül a Mustafar gömbje egyfajta negatív glória, a figura gonoszságát mutatja. A bolygó mögött pedig a Sith-ek vörös napja kel fel.
Nekem elsősorban a hangulata és a színvilága tetszik ennek a képnek. A "mesélnivalója" nem olyan komplex, mint a fentebbi karakteres posztersorozatomnak, ez inkább afféle hangulatkép.