Film-
és zenekritika
Film- és zenekritika. Kissé furcsa párosítás. Terjedelme alapján
ennek a huszonvalahány oldalnak inkább az elemzés kategóriába kéne
tartoznia. Azért döntöttem mégis a fenti megfogalmazás mellett, mert
ez az írásom erősen szubjektív (főleg a
forgatókönyv
elemzésével összehasonlítva), míg az „elemzés” kifejezés
valamennyire magában foglalja a tárgyilagosságot is.
A történet, a képek, a hangok, a zene
A
történeti szálról nem nagyon fogok írni, inkább a többire
összpontosítok. A történetről alkotott véleményem nagyrészt
megtalálható a forgatókönyv elemzésében, most csak az ettől eltérő,
vagy abban nem szereplő részeket említem meg. Tehát vegyétek úgy,
hogy ez az írás a folytatása a forgatókönyv elemzésének.
A
nyitószöveg első bekezdése nem nyűgözött le, de hát oda se neki, nem
ez a lényeg, hanem az ezt követő két és fél óra. A film kezdése
viszont annál tökéletesebb: a nap, majd a csillagromboló képe, és a
száguldás utáni lebukás remekül megcsinált képsor. A dobok remekül
illenek a jelenethez. Megkockáztatom, hogy a legjobb filmkezdést
ebben az epizódban láthatjuk, nálam még az Új remény
klasszikus nyitását is üti. A különlegesen hosszú első snitt
bennmaradásáért nagyon izgultam, amióta először meghallottam, hogy
ilyen lesz a filmben. Nagyon szeretem az effajta virtuóz
megoldásokat, kamerakezeléseket. Az űrcsata kivitelezése pompás, a
zene tökéletes űrakció, az egész hamisítatlan Csillagok
háborúja-érzést áraszt. Nekem ugyan továbbra sem tetszik nagyon az
új Jedi-vadász kinézete, de a csata eseményei kárpótolnak ezért.
Az
Invisible Hand fedélzetére való megérkezéskor újabb példát
látunk a könnyed kamerakezelésre, amikor Obi-Wan kipattan a
hajójából. Majd következik Grievous tábornok első feltűnése, egy
nagyszerűen megkomponált képpel. Az átlós megvilágítás, a rácsok
árnyképe, a sötétség, a köpenybe burkolt nagydarab robot, aki
krákogva caplat végig a folyosón – briliáns. (Egyébként az éppen
náthás Lucas is adott hangmintát a tábornok köhögéséhez.) A képsor
alatt a tábornok vezérmotívumát hallhatjuk, ami tökéletesen
illeszkedik a karakterhez. Gonoszhoz passzoló hangszerelésű, mégis
kissé komikus téma: jól festi le Grievous jellemét. A tábornok
hangja olyan, mintha egy fémvödörből beszélne, nagyon tetszik. A
neimoidi pilóta kissé bágyadt hangja remek ellentétben van vele. A
liftaknás jelenetek is tetszenek. Artu aranyos, amikor dugdossa a
komlinket, de a szuper harci droidok magas hangja nagyon nem
tetszik. Túl komikus. Ez agyoncsapja azt a brutális érzetet, amit a
Klónok végén kialakított bennem az arénában folyó mészárlás.
Ott még néma halálosztók voltak ezek a droidok, most meg bugyuta,
nagy testű ovisok. Ha már muszáj volt beszéltetni őket, kissé
mélyebb hangjuk is lehetett volna, nem kellett volna ilyen esetlenre
venni őket. (Azzal kibékültem, hogy Artu elintézi őket, elvégre
mégiscsak Arturól van szó.)
Megérkezünk Grievous magánlakosztályába. Mivel a szék, amelyben
Palpatine ül, elvben a tábornoké, elképzeltem benne őt, és azt
hiszem, elég kényelmetlen lehet neki, tekintve, milyen magas. Nem
csoda, hogy inkább átengedte a fogolynak. A jelenetnek már a szék
megfordulása megadja az alaphangulatát. A párbaj jó, de elég sokat
vágtak ki belőle. Remek megoldás, amikor összeakad Anakin és Dooku
kardja, hogy a kamera Anakin arcát a vörös kard fényében mutatja.
McDiarmid parádésat alakít, nagyon jó, ahogy ide-oda vált a
kancellár és a Sith hangja között. Először Anakinre nézve adja ki a
parancsot: „Öld meg.” Aztán a tanítványa felé fordul, és kedvesen
megismétli, hátha félrehallotta volna: „Végezz vele.” A Sith
módszere az árulás, ezt Dooku a saját bőrén tanulja meg. A
buckalakók említése után egy sikolyt hallunk a háttérből. Újszerű
megoldás, utal rá, hogy ebben a filmben Anakin fülével hallunk majd.
Nagyon ötletes a két csatahajó tűzpárbaja. Kalózfilmeket idéző
képsor, amire még nem nagyon volt utalás a Csillagok háborújában. A
zuhanó hajó látványa, az ide-oda lépkedő Grievous és szövegei mind
telitalálatok. A „Magnetizálni! Magnetizálni!” pedig az egyik
legjobb szöveg a filmben. Sajnos közben egy már korábban feltűnt
zene jelenti az aláfestést. Hőseink néhány kaland után Grievousnál
kötnek ki. (Amikor a lift elől elmenekül a trió, és a földön ülnek,
Palpatine úgy áll fel, hogy a keze a levegőt markolássza, és egész
véletlenül eltakarja az arcát a kamera elől – avagy hogyan segítsük
az ILM-et könnyen, gyorsan.) A testőrök elleni küzdelem alatt nincs
zene, nyilván azért, hogy a fénykardok és a fénykardálló botok
zúgása-búgása tisztán hallható legyen, mint a Klónok
szeizmikus töltetének kilövésekor. Az egyedül maradt Grievous végül
eliszkol, és lehetőséget ad a film második zenei copy-pastéjére,
amit szinte minden esetben roppant igénytelen megoldásnak tartok: a
hajó az első rész The Tide Turns című számára kezd zuhanni.
(A zuhanás képsorai nagyszerűek, főleg a zárókép, amely egy
nagytotálból közelít a hajóhídon ülő emberekre.) John Williams
alighanem megírta az eredeti zenéjét ennek a jelenetsornak, ez
lehetett a 2M2 jelzésű darab a III. rész zenéjének
felvételén.
Amikor Lucas megmutatja Williamsnek a filmet (pontosabban az éppen
legfrissebb vágást), annak már van zenéje, ugyanis egy ideiglenes
zenesávot készítenek hozzá. A régi epizódoknál ez főleg
Wagner-művekből állt, de most már a korábbi zenékből is lehetett
válogatni. A copy-pasték, azaz a korábbi részek zenéinek
változtatás, újbóli rögzítés nélküli felhasználásának egyik
lehetséges oka az lehet, hogy Lucasék egyszerűen meghagyták
véglegesnek az ideiglenes zenesávot. A másik ok persze az, hogy a
Williams által írt zenét lecserélték a felvételek után. Lucas azt
mondta, a Williams által írt zenék 90%-ával tökéletesen elégedett. A
maradék 10%-ból ötöt újraírat a maestróval, öt százalékról meg
hallgat. Azt hiszem, ez az öt százalék különösen esélyes a
copy-pastéra, hiszen ha Lucas mégis meggondolja magát, a zenekari
felvételek elkészülte után már nem kerülhet a helyükre új zene.
A
transzporthajó landolásakor gyönyörű képet látunk a hatalmas
városról, kellemes zenei aláfestéssel. A leszállás után ismét
találkozik Anakin és Padmé. A lány a sötétben áll, az oszlopok
között. Kiemelkedően jó jelenet, nagyon bensőséges hangulatú, és
mindkét színész pompásan játszik. A suttogások, a sok árnyék, a
közeli képek, Padmé tekintetének ide-oda rebbenése és a II. rész
szerelmi témája mesés egyveleget ad. Aztán a zene felerősödik, és
Grievoust látjuk, ahogy megérkezik az Utapaura. A kép és a zene
összhangja zseniális ebben a szöveg nélküli jelenetben. Tanítani
kéne. A harmónia továbbra is hibátlan, ahogy Anakin és Padmé
beszélgetését halljuk a Coruscant-on. A jelenet elején hegedűvel
előadott szerelmi téma fantasztikus. Az éjszakai város gyönyörű,
Padmé szintén, bár a lány játéka egy kicsit erőltetettnek tűnik
ebben a jelenetben. A Csillagok háborúja-filmekben jellegzetes
képváltás szinte rákényszeríti az embert, hogy Padmé arcát nézze,
amíg el nem tűnik. De aztán visszatér, a rémálomban. Újabb utalás:
most arra, hogy ezt a filmet Anakin szemével nézzük. A II.
részben kívülről láttuk a rémálmot, nem belülről. A zene jó
értelemben véve nyomasztó, a kép szintén, jó érzés felébredni a
rémálomból. A csend, a kevés fény nagyon meghitté teszi a
hálószobát. Érdemes összevetni a II. résszel, ahol ugyanez a
hálószoba elég bizarr hangulatot árasztott néhány kellemetlen
látogatónak köszönhetően. De most ennek nyoma sincs, és még a műkéz
szervómotorjának a zúgása is beleillik a hangulatba. A Jedi lemegy a
verandára, és az éjszakai város gyönyörű látképét szemléli. Anakin
témáját halljuk az I. részből, amikor Padmé megjelenik, és
diszkréten felgyulladnak a lámpák. Ez arra emlékeztet, amikor a
Klónokban szintén feltűnt Anakin témája: egyetlen alkalommal, a
film elején, amikor először találkoztak Padméval a lakosztályban.
Anakin most elterelésképpen a japorfa medálról kezd beszélni, és
ekkor néhány csengettyű szólal meg. Ezt a részletet nagyon szeretem.
Mindössze néhány másodperc az egész, és később nyoma sincs sehol, de
szerintem meseszép. Kár, hogy a CD-n nincs rajta. A jelenetet ezután
nyugtalanító zene kíséri, addig, amíg Padmé nem oldja fel a
feszültséget, amikoris visszatér a szerelmi téma.
Ezután megpillantjuk a Jedi-templomot, és a kamera egészen a bejárat
szintjéig süllyed. Jellegzetes Lucas-módszer: előzetesen megmutat
néhány dolgot, aminek a későbbiekben szerepe lesz. Most látjuk
először a templom lépcsőit, de nem utoljára. A beszélgetés nagyon
jó, Yoda pedig több mint jó, már-már tökéletes. Digitális karakter
létére éppúgy viszi a filmet, amikor vásznon van, mint McDiarmid.
Anakin érzelemmentesnek szánt, néha odavetett szavai és a kis mester
mélyreható válaszai remek ellentétben vannak. A következő helyszín
az eligazítóterem. Egyszerű, de remek díszlet. Ismét egy kis
betekintést nyújt a színfalak mögé, a Jedik mindennapi életébe.
Ebben remek folytonosságot mutat az első három epizód. A Baljós
árnyakban csak a tanácstermet láttuk (és egy erkélyt), mintha a
templomban csak tizenkét Jedi lenne, és azok is állandóan ott ülnek
a magasban. A Jedi-rend ábrázolása erősen szimbolikus volt. A
Klónok legnagyobb örömömre megmutatott néhány hétköznapi
pillanatot és helyszínt: az ifjak képzését Yodával, Yoda meditációs
kamráját, a könyvtárat és néhány belső folyosót. Nagyon tetszett
mindegyik, mert közelebb hozták a nézőkhöz a Jediket. Kiemelték őket
a tanácsterem elefántcsonttornyából, és ezáltal emberibbé váltak. Ez
most folytatódik: látjuk a bejáratot, látjuk, ahogy a Jedik kijönnek
az eligazításról, később azt, ahogy a csapatszállítóikhoz mennek,
ahogy ballagnak a folyosókon – végül azt, ahogy meghalnak
ugyanezeken a folyosókon.
Anakin és Palpatine beszélgetése egy komoly vágási hibával indul.
Nem lenne ezzel a hosszú kezdéssel semmi baj, ha Anakin nem nézne
közben jelentőségteljesen a földre. Így nagyon érződik, hogy szó
szerint belevágódtunk egy jelenet közepébe. Nem bánnám, ha ezt
korrigálnák a DVD-n. Ahogy ketten elballagnak a kamera előtt,
meglátjuk azt a kis oldalsó kamrát, ami az előző epizódban rejtve
maradt a szemünk elől. A jelenet zárásakor mindkét figurának csak a
fekete sziluettje látszik – az előrevetített jövő. Amikor a
jellegzetes vágás után meglátjuk a templomot, az fényárban úszik,
bár az ég borult – amilyen a galaktikus helyzet. Anakin nem kapja
meg a mesteri rangot, tiltakozni kezd, és ezt Darth Vader témája
festi alá, mely most tűnik fel először ebben az epizódban. A
következő jelenetet is nagyon remeknek tartom: Obi-Wan nagy nehezen
kinyögi, miért lett tanácstag egykori padawanja. Amikor az ablaknál
állnak, megint a templom lépcsőit látjuk, miközben Anakin azt
mondja: „Arra kérsz, hogy a Jedi-kódex parancsai ellen tegyek.”
(Érdekes, hogy Anakin nehéz helyzetben mindig megmagyarázza,
hangosan lefordítja a maga számára a szituációt. A Klónokban
Padmének mondott hasonlót: „Arra kérsz, hogy cselekedjek
racionálisan.”) Hayden fantasztikusat alakít, méltóságában
sértetten szuszog, szúrósan néz, összehúzza a száját. Obi-Wan szinte
meghunyászkodik a jelenet végére, és a következő helyszínen, a
csapatszállítón ki is fejti aggályait. Yoda gondterhelten simogatja
végig a fejét. Nagyon meglepődtem, amikor ezt láttam, érdekes
újítás. Obi-Wan biztosítja a mestereket Anakin hűségéről. Ekkor
enyhe pofonként az Uralkodó témája szólal meg. A katonai területre
érkezés eredeti zenéje az a részlet volt, ami a Baljósban a
Coruscant-i megérkezést festette alá, de le lett cserélve. Azt
hiszem, jobb ez így, az a fényes zene nem igazán illett volna ide.
Ebben a verzióban viszont tökéletes a kép és a zene egysége, igazi
komor, klónháborús hangulatot teremt.
A
korábbi szürke színvilágot a lágy barna, a meleg színek váltják fel,
ahogy Anakin Padméval találkozik. Megint túlesünk egy tökéletlen
vágáson, majd észrevehetjük, hogy Anakin már elég gyakran tesz
Vaderre jellemző mozdulatokat. Akárki gondoskodott erről, remekül
megoldotta a két figura egymásba mosását.
Az
operaházi jelenet szép nagytotállal indul. A lépcsőkön felsétáló
felső tízezer, köztük rengeteg ismerőssel igazi ínyencfalatnak
számít a rajongók körében. Az egyszerű, három hangból álló dallam
jól illik a képhez. A kamera ezután a kancellár páholyát mutatja
meg, és a zene rögtön bizarrá, idegenszerűvé válik. Bizarr a téma
is, ami szóba kerül: a Sith. Ezt a jelenetet minimális díszlettel
vették fel: két átalakított székkel a főkancellári irodából. A stáb
pedig ott tolongott McDiarmid körül, aki kivételesen örült a
közönségnek, mert úgy érezhette, mintha tényleg mesélne. Mi tagadás,
a brit színész csakugyan itt nyújtja képességei legjavát ebben a
filmben. Minden szava, minden arcrándulása, fejmozgása, levegővétele
tökéletesen a helyén van. Itt elevenedik meg a legjobban Palpatine
főkancellár karaktere, akinek az álarca alól már kezd kibukkanni
Darth Sidious: amikor a „Jedi” szót kimondja, vagy amikor Darth
Plagueis bizarr halálán elmélkedik. Legalább tucatszor láttam ezt a
jelenetet, mire végre sikerült túlnéznem Palpatine fején, és
meglátnom Knollt a hátsó páholyban. A Mon Calamari táncosokról
mutathattak volna néhány közelit is, mert így elsőre nehéz felfogni
egy kívülállónak, hogy miféle látványosságot figyelnek Anakinék. A
zene szó szerint meseszép, elbűvöli az embert, amikor Palpatine az
élet létrehozásának képességéről beszél. Megható az is, ahogy Anakin
korábban szörnynek nevezi a félig droid, félig élő tábornokot.
A
következő helyszín a Kashyyyk, ami nagyon tetszik. Kár, hogy keveset
szerepel. Alatta egy gyönyörű copy-paste zene szól, az aréna témája
a Klónokból. Nem bántam volna, ha itt valami eredeti zene
hallatszana, de belátom, hogy csak az elvakult rajongók azonosítják
be ezt mint arénatémát, mert a filmben alig lehet hallani, tehát nem
fáj a dolog. Itt nem. A Tanács ülése után megkezdődik a droidok
partraszállása, amit megint egy copy-paste zene fest alá, a
droidinvázió témája a Baljós árnyakból. Ez viszont nagyon nem
tetszik. Itt látszik igazán, miért tartom igénytelen megoldásnak a
copy-pastét. Ugyanis van egy csata, amelyben droidok harcolnak
vukikkal a vukik szülőbolygóján. Droidokat három epizódon keresztül
láttunk állandóan, a nagydarab, sokak által kedvelt vukik pedig itt
tűnnek fel először, Csubakkával együtt. Vajon melyik csapatot
kellett volna megzenésíteni itt? Kik érdekelnek minket jobban? A
Jediben az Endoron az evokok lettek megzenésítve, nem a
birodalmiak! Ide szerintem valami jó vukis, őserdei stílusú zene
kéne, dobokkal, fa- és rézfúvósokkal. Valami eredeti, nem megint egy
copy-paste, aminek semmi köze nincs a vásznon zajló eseményekhez,
csak be van vágva alá. Azt elfogadom, hogy nem íródott vezérmotívum
a vukiknak, mert tényleg nem szerepelnek túl sokat a járkáló
szőnyegek, de azért valami eredeti akciózenét megérdemeltek volna.
Amikor a klónok lövést kapnak, mindig látványosan, hangos üvöltéssel
esnek össze (néha a droidok is). A kamera nagy csatákat mutat, de az
egyének halála mindig komoly hangsúlyt kap ebben az epizódban,
szemben a II. résszel, ahol a Jedik némán, mondhatni szinte
észrevétlenül hullanak a csatában. Most minden egyes halált
észreveszünk, kezdve a nyitó űrcsatában a vadászgépből kirepülő
pilótától, akit a kamera külön megmutat, miközben röpül. Rendkívül
jó ötletnek tartom, igazi kis finomság, ami sokat ad a film
hangulatához.
Egy
olyan jelenethármas következik, amelynek a középső darabját Lucas
sajnos kivágta a filmből. Anakin elbúcsúzik mesterétől és
barátjától. Obi-Wan útnak indul az Erő-téma kíséretében, mely egyben
Kenobi vezérmotívuma is. Egyszerű és tökéletes zenei megoldás, szép
hangszereléssel. A látványról pedig nincs mit mondani: a
csillagromboló lenyűgöző. Anakin elmosolyodik a beszélgetés végén,
de ahogy hátrébb lép, és eszébe jut mindaz, ami zavarja, ismét
elkomorodik.
Ezután hiányolom Anakin és Palpatine beszélgetését, melyet tüzetesen
megvizsgáltam a korábbi elemzésemben, mert így eléggé a levegőben
lóg Anakin következő látomása. Ráadásul a látomás szerepe
érthetetlenné válik, ugyanis ez lenne a figyelmeztetés Anakin
számára. Az első látomás, a rémálom Dooku kivégzése után érkezett,
amikor Anakin önszántából, felelősségének tudatában rálépett a sötét
ösvényre. Az iménti búcsúzáskor szerintem egyértelműen a világos
oldalon áll, de a kivágott jelenetben Palpatine megint beárnyékolta
az ifjú Skywalker lelkét, ami újabb misztikus figyelmeztetést vált
ki. Ebben a jelenlegi formájában inkább úgy néz ki, mintha becsapás,
a sötét oldal egy körmönfont csapdája lenne a látomás, amit
Anakinnek mindig figyelmen kívül kéne hagynia. Ez a koncepció eléggé
eltér az eredetitől, főleg, ha összevetjük a II. rész
igencsak fontos látomásával. Az Anakin-Palpatine jelenet kivágása
szerintem csökkentette a III. rész történetének árnyaltságát,
mélységét, és ezzel talán kissé következetlenné is tette.
Anakin most Padméval beszélget, és a jelenet végén közli, megtalálta
a megoldást, hogy megmentse. A jelenet zenéje szerintem rendkívül
gyengére sikeredett, olyan, mintha nem is lenne. Fontos mondatok
hangzanak el, Anakin közeledik a döntéséhez, mely a bukását fogja
okozni, és ezt a remek lehetőséget kínáló jelenetet egy semmitmondó
zenécske festi csak alá. Pedig olyan szépen meg lehetett volna
zenésíteni ezt az érzést, a konfliktust! Anakin lelkiállapotát
Williams gyönyörűen tudta ábrázolni az előző epizódban, most meg
többször is olyan érzésem van, mintha a zene inkább elrejtené,
semmint felfedné a szereplők érzéseit. Nagyon zavaró ez a többi öt
filmben megszokott színvonalhoz képest. Főleg azzal együtt, hogy
Williams saját állítása szerint azért szeret filmzenéket írni, mert
a zene megmutatja azt is, ami a vásznon nem látható.
Obi-Wan és az Erő-téma megérkezik az Utapaura. (Érdekes, hogy a
leszállóplatformok csúcsán az eredeti koncepció szerint szélmalmok
lettek volna.) Tion Medon tökéletes mellékszereplő, jól néz ki, és
határozottan karakteresre sikeredett. A mélynövésű kurták, akik
mintha megtankolnák Obi-Wan vadászgépét, iszonyú jó hangokat adnak
ki: u-i-u-i-u-i. A háttérben egy veractyl üvölt fel. Az egész
helyszín egy kompakt egységet alkot, az ember rögtön elhiszi, hogy
ez valódi, élő hely. Van egyénisége. Amikor Obi-Wan csuklyával a
fején néz eltűnő vadászgépe után, teljesen elfogott a régi epizódok
hangulata. Ez megint egy pompás kapocs a két trilógia között, amiből
számtalan van még a III. részben. Obi-Wan kiválasztja Bogát,
akinek a kinézete és a hangja is elvarázsolt, de főleg a hangja.
(Boga hamar a kedvenc állatkám lett a Csillagok háborúja lényei
közül.) Burtt fantasztikus munkát végzett az Utapauval. Minden hang
rendkívüli, ami itt szól. Persze az ILM animátorai is kitettek
magukért, például Boga mozgásának animálásában. Csakugyan
gyíkszerűen mozog, nekem valószínűleg hányingerem lenne a sok
ide-oda dőléstől meg ugrálástól egy idő után. A szeparatisták
rejtekhelyén Grievous megmondja az egyértelműt a szakadár
vezetőknek, akik olyan ijedten néznek össze, hogy komolyan sajnálni
kezdtem őket. Teljesen kicsúszott a kezükből minden, már csak
Sidious bábjai, akiket a nagyúr még csak nem is saját kezűleg
tologat a sakktáblán, hanem Grievouson keresztül. Obi-Wan érett
megfontolás tárgyává teszi a tábornok fogságba ejtésének kérdését,
és arra jut, hogy a legjobb, amit tehet, ha egyszerűen leugrik.
Klasszikus mondata után nagyvonalúan elintézi a testőröket, és
felveszi a harcot a nagyszájú tábornokkal. Küzdelmük alatt Grievous
témája szól, mely egyszer már elhangzott ebben az epizódban, amikor
a tábornok megérkezett az Utapaura. Itt most kórus nélkül hallható,
de nincs igazán összhangban a kép és a zene, ami nálam némiképp
parodisztikus, komikus hatást kelt ebben a jelenetben. Látva azt a
cséphadarást, amit Grievous a Jedik harcművészetének tart,
önkéntelenül is Dooku gróf arca jutott eszembe, aki kiképezte a
tábornokot. Nyilván tökéletes közönnyel leplezte azt a végtelenül
mély undort, amit egy ilyen barbár szörny láttán érzett. Miután
megérkeznek a klónok, Grievous és Obi-Wan vadnyugati módra egymás
szemébe néznek. Grievous szövege alatt bámulatosan van animálva
mindaz, ami élő a tábornokban. Obi-Wan ezután elősegíti Grievous
menekülését, aki pókként mászik be az egykerekűjébe. Menekülés
közben, amikor leugrik a járműve, a lábával még egy klónharcost
magával ránt a mélybe.
Cody bejelentkezik a Jedik irányítóközpontjába, és beszámol a harcok
állásáról. A jelenetet az utóforgatáson vették fel, a korábbi
forgatókönyvverziókban nem szerepelt, pedig elég fontos, hiszen itt
derül ki, mi az igazság a Jedik hatalomátvételi kísérletéből.
Sidious remek munkát végzett. A Jedik már elkéstek. Akármit
tehetnek, az mindenképpen a bukásukat fogja okozni. Ha megtámadják a
kancellárt, és nem sikerül megállítaniuk, meghalnak mindannyian,
amint azt látni fogjuk. Ha legyőznék a kancellárt, a Szenátus
fordulna ellenük, és az eredmény valószínűleg ugyanaz lenne. Ha nem
tesznek semmit, szép lassan eltűnnek a háború alatt. Innen nincs
kiút. Korábban kellett volna cselekedni. Nem csoda, hogy Yoda csak
sötétséget lát maga előtt. Kár, hogy ezt is egy copy-paste festi
alá, a II. részből.
Most pedig, szemben az első oldalon tett állításommal, a Sith
leleplezésének jelenetét megint alapos elemzésnek vetem alá. Ezt a
remek színészi játék indokolja, ami rengeteget ad a forgatókönyv
soraihoz. Továbbra is fenntartom mindazt, amit korábban írtam erről
a jelenetről, de most kiegészítem néhány gondolattal. (Nézzétek el
nekem, hogy nem mindig idézem szó szerint a magyar szöveget.)
PALPATINE: Bízzunk benne, hogy a feladat végrehajtása nem haladja
meg Kenobi mester képességeit.
ANAKIN: Mellette lenne a helyem.
Ennyit a fontos hírről, mely szerint a háborúnak hamarosan vége
lesz. Ideje rátérni az igazán lényeges dolgokra.
PALPATINE: Egyenesen fájdalmas látnom, hogy a Tanács mennyire nem
értékeli a képességeidet. Nem gondolkodtál még el rajta, miért nem
emelnek téged mesterré?
ANAKIN: Bárcsak tudnám. Egyre inkább az az érzésem, hogy ki vagyok
rekesztve a Tanácsból. Tudom, hogy vannak dolgok, amelyeket nem
mondanak el nekem az Erőről.
Szövege elmondása után Anakin várakozással teli arccal pillant a
főkancellárra. Mintha azt kérdezné: „Jól feleltem?” A kancellár
bólint. Lám, Anakin úgy táncol, ahogy ő fütyül. Hajlandó belemenni a
játékba, amit a kancellár készített elő. Palpatine ezután első
mondatában kimondja azt, amit Anakin kimondatlanul hagyott. Utána
gondosan elhelyez egy elismerő (de a Jediket becsmérlő) megjegyzést,
majd a hangulat felmelegítése után belevág a tanácsaiba.
PALPATINE: Nem bíznak benned, Anakin. Látják a jövődet. Tudják, hogy
erőd túl hatalmas lesz ahhoz, hogy kontrollálni tudják. Anakin, ki
kell törnöd a hazugságok sűrű ködéből, amit a Jedik teremtettek
körülötted. Engedd, hogy segítsek megtanulni az Erő finomságait.
ANAKIN: Honnan tud ennyit az Erőről?
PALPATINE: A mentorom mindent megtanított nekem az Erőről... még a
sötét oldal használatát is.
Nagyon óvatosan kezdi a behálózást. Először tovább gyengíti a
Jedikbe vetett bizalmát, és egyenesen hazugoknak nevezi őket. Aztán
jön egy hirtelen váltás: az Erőről kezd beszélni. Nagyon meglepő egy
politikus szájából ez a mondat. Meglepő és gyanús. Anakin kérdése
után a kancellár kimondja a kulcsszót: sötét oldal. Milyen áhítattal
ejti ki a száján ezeket a szavakat! Ez még egyértelműbbé teszi,
kivel áll szemben Anakin, aki megint csak visszakérdezni tud
(akar?), ahelyett, hogy cselekedne.
ANAKIN: Ismeri a sötét oldalt?!
PALPATINE: Anakin, ha valaki meg akarja érteni a nagy rejtélyt,
tanulmányoznia kell annak minden aspektusát, nem pedig csak a Jedik
dogmatikus, elfogult nézőpontjából vizsgálódni. Ha igazi, bölcs
vezetővé akarsz válni, nagyobb rálátással kell rendelkezned az
Erőre.
A
kancellár hangja most idegessé, nyugtalanná válik, szinte
magyarázkodik az első mondatban. (Most kivételesen nem volt undor a
hangjában, amikor a „Jedi” szót kimondta, szemben az előző
alkalommal.) Hiszen kiadta a titkát egy Jedinek, aki a legfőbb
ellenségei közé tartozik. Még. Sidious veszélyes játszmába kezdett,
nem meglepő az idegessége. Valahogy mégsem hiszem, hogy komolyan
aggódik a beszélgetés kimenetele miatt. Ez csak színjáték, hogy
Anakin komolyan beleélje magát a helyzetbe. Amikor a kancellár
befejezi ezt a szövegrészletet, még el is mosolyodik.
PALPATINE: Légy óvatos a Jedikkel, Anakin. Csak általam juthatsz
nagyobb Erőhöz, mint bármely Jedi. Ismerd meg az Erő sötét oldalát,
Anakin, és képes leszel megmenteni a feleségedet a biztos haláltól.
Szinte hipnotizáló a hang, mely a nagyobb erőről, a nagyobb
hatalomról szól. És a zene is csábító, tökéletes mézesmadzag. Nem
komor, hűvös, hanem meleg, fényes, hívogató, hiszen Anakin ilyennek
hallja ezeket a szavakat. Eleinte nem voltam elégedett ezzel a
megoldással, valami sötétet, behálózót szerettem volna hallani, de
egy barátomnak sikerült meggyőzni róla, hogy ez így jó. Ez
illeszkedik ahhoz, hogy Anakin szemével látunk, és az ő fülével
hallunk, bár nem tagadom, kissé kevésnek érzem a zenét ebben a
jelenetben. Mintha Lucas és Williams úgy döntöttek volna, hogy a
kritikus pillanatokban inkább ne nagyon legyen zene ebben az
epizódban, legalábbis a párbeszédes jelenetekben ne. Csakhogy nem
ezt szoktuk meg a többi részben, így némiképp zavar a dolog.
ANAKIN: Mit mondott?
PALPATINE: Használd a tudásomat, könyörgöm.
ANAKIN: Ön a Sith nagyúr!
PALPATINE: Tudom, hogy mi aggaszt téged. Hallgass rám! Ne légy többé
tehetetlen báb a Jedi-tanács kezében! Mióta csak ismerlek, mindig is
többre vágytál, mint amit egy egyszerű Jedi-lovag elérhet. Tudom,
hogy szeretnél szívből élni, nyomot hagyni.
A
kard bekapcsolása után Palpatine idegességében többször is
összecsukja az öklét, majd kinyitja, és ismét összezárja. Nagyon
hiteles, nagyon meggyőző. Aztán merészen hátat fordít a Jedinek, és
Anakin – egyben igazat adva Palpatine-nak – leengedi a kardját. Majd
észbe kap, és ismét a kancellár nyakának szegezi.
PALPATINE: Végezni akarsz velem?
ANAKIN: Legszívesebben azt tenném.
PALPATINE: Tudom, hogy szeretnéd. Érzem a dühödet. Segít
koncentrálni, erősebbé tesz.
Anakin kikapcsolja a kardot. Elbukott a próbán, és ezt a zene is
megmutatja: Palpatine témája szólal meg.
ANAKIN: A Jedi-tanács elé viszem.
PALPATINE: Természetesen ezt kellene tenned. De nem vagy biztos a
szándékaikban, ugye? ANAKIN: Gyorsan ki fogom deríteni az igazságot.
Palpatine teljes nyugalommal fogadja el Anakin döntését. Úgy kérdez
vissza, mintha a Jedi nem is az ő életéről döntene. Anakin válasza
közben egy kicsit elmosolyodik, és ez számomra egyértelművé teszi:
itt most pontosan tudja, milyen igazságot fog majd kideríteni.
Amilyenre neki szüksége van, ami közelebb viszi a céljaihoz. És ezt
Palpatine is látja rajta, nem csoda hát, hogy következő mondatában
elismerően szól a fiúhoz.
PALPATINE: Nagy bölcsesség rejlik benned, Anakin. Ismerd meg a sötét
oldal hatalmát. A hatalmat, amely megmentheti Padmét.
Anakinnek ez a mosolya sokat rontott nálam a karakter megítélésében.
Eddig még képes voltam valamennyire együttérezni Anakinnel, főleg a
forgatókönyvi verzió alapján, mert ott jobban érződnek azok a
kényszerek, amelyek a filmből néhány jelenet kivágása miatt részben
kimaradtak. Ez a mosoly most előrevetíti a gonosz, eltorzult lelkű
Anakint. Ez a mosoly egy tudatos választásról szól.
Grievous üldözésekor és később, az ökölharcnál is érdekes, hogy a
tábornok már nem beszél, csak nyög, meg röhög időnként. Teljesen
állatias lett. Az egyébként elég hangulatos végső összecsapás alatt
szóló zene egyáltalán nem illeszkedik a képhez. Globálisan passzol
ugyan a jelenethez, de az egyes történésekhez nem. Nem vagyok biztos
benne, de szerintem az eredeti, Williams által írt 4M4a jelzésű
zenét lecserélték, valószínűleg azért, mert megváltozott a jelenet
vágása, és ahhoz már nem passzolt a korábbi zene. Amikor Obi-Wan
megkapaszkodik a platform peremén, a zene rosszkor vált ritmust. A
váltás akkor van, amikor Grievous megragadja a botot, pedig vagy
korábban kellett volna (a leesés pillanatában), vagy később, amikor
a kamera felemelkedve mutatja a lógó Jedit. A lövések alatt sem
történik komolyabb változás a zenében, csak akkor, amikor Grievous
végre elhalálozik. Ezt érdemes összevetni a Klónok Jango vs.
Obi-Wan összecsapásának zenéjével, ahol minden egyes mozgásnak,
történésnek megvan a zenei visszhangja, párja. Williams ott
megmutatja, mire képes a kép és a zene szikronizációjában. Nagyon
sajnálom, hogy most nem hagyták kibontakozni ezt a képességét.
Anakin jelentést tesz Windunak arról, amit a főkancellár mondott
neki. Ez a jelenet az utóforgatáson lett felvéve. Anakin pozíciója a
jelenet végén sokatmondó: még a fényben áll, de a teste nagyobb
része már az árnyékban van. Lucas gondosan ügyel a fény-árnyék
szimbolikára. Anakin tanácstermi merengése és a telepatikus
kapcsolata Padméval szintén az utóforgatás eredménye. Üde színfolt a
filmben, nagyon tetszik. A merengés közben igen óvatosan felbukkan a
szerelmi téma. A lágy, keleties hangzású zene gyönyörű, tökéletesen
árnyalja a szeretett lény elvesztése felett érzett fájdalmat. Mert
Anakinnak ezt jelenti Palpatine letartóztatása és megölése. Nem
Palpatine halálát, hanem Padméét. Nem csoda, hogy úgy dönt, kézbe
veszi a dolgokat, és az Erő-téma kíséretében útnak indul. (Nem
tartom nagyon szerencsésnek itt az Erő-téma használatát, hiszen
Anakin nem a Jedisége miatt megy a kancellári irodába, hanem a
szerelme miatt.) A merengés zenéje és képei kiemelkedően jó részét
alkotják a filmnek. Itt Williams a Csillagok háborújában szokatlan
módon tudta megragadni és ábrázolni Anakin lelkivilágát. (Kár, hogy
ezt a keleties éneklést már Hans Zimmer is felhasználta a
Gladiátorban. Ennek fényében talán mégis maradni kellett volna a
Star Wars-ban hagyományos, hangszerekkel ábrázolt lelkivilágnál, bár
ez a megvalósítási mód is szép.)
Winduék megérkeznek a kancellárhoz. Alsó kameraállásból látjuk,
ahogy végigmennek a folyosón az irodáig. (Amikor Mace a Köztársaság
Galaktikus Szenátusára hivatkozik, az jutott eszembe, hogy talán
eltévesztette a szöveget a karaktere. Nem a Galaktikus Köztársaság
Szenátusáról lenne inkább szó?) Palpatine hátborzongató üvöltéssel
támad a Jedikre. Ez már Sidious mérhetetlen gyűlölete, amit
évtizedekig palástolnia kellett, és most végre kiszabadul. Három
Jedi gyors halála lesz ennek a gyűlöletnek az ára. A harc közben a
Jedik eléggé bambának tűnnek, ami azt illeti. Saesee Tiin például
felemelt karddal nézi végig, ahogy a mellette álló Jedit Palpatine
kardélre hányja, anélkül, hogy akár csak egyet is suhintana. Nem
ártott volna kissé pörgősebbre venni ezt a jelenetet. Sidious egy
alkalommal könnyedén megölhetné Windut, amikor a mellkasához tartja
a kardot. Mégsem teszi meg, mert Anakin még nem érkezett meg, és
akkor oda az átállás. Windu pedig nem tudja mire vélni a dolgot, de
innentől még elszántabban küzd. A harc alatt meglehetősen gyenge
zene szól, szerintem nem méltó a Sith-nagyúr első akciójához.
(Pláne, ha összevetjük a nagyúr utolsó akciójával a Star Wars-ban,
ami igencsak markáns zenét kapott.) Ennél a résznél alakult ki
bennem az az érzés, hogy Lucas sokszor olyan zenét íratott
Williamsszel, amely nem illeszkedik 100%-osan a képhez, csak úgy
nagyjából, mert így könnyebb dolga van, ha később valamit
változtatni akar. Ha tökéletesen illeszkedő zene születik, egy vágás
megváltoztatása azzal jár, hogy az egészet ki kell dobni. Ha viszont
csak amolyan „nagyjából”-zene van, azzal jóval kevesebb a gond. A
zene szerintem ott tér magához, amikor Sidious elveszti a kardját,
és rémült patkányként iszkol az ablak széléhez. Eddig csak húzta az
időt a küzdelemben, de most csakugyan pechje volt az öregnek. Sajnos
Windu még most sem akarja megölni, csak letartóztatni, ezért ki kell
provokálni a döntést: a nagyúr villámlani kezd, de hagyja, hogy
Windu a kardjával hárítsa a villámokat. Még a saját arcát is hagyja
eltorzulni, majd eljátssza, hogy teljesen legyengült, és amikor
Windu végre meg akarja ölni, kegyelemért kezd könyörögni. Igazi
aljas gazfickó. Lucas azt mondta, ennek a jelenetnek olyannak kell
lennie, hogy a kisgyerekek felpattanjanak, amikor nézik, és
odakiáltsanak Windunak, hogy „Ne higgy neki! Csak megjátssza magát!”
Amikor Anakin meg akarja állítani Windut, az Erő-téma szólal meg. De
amikor lecsapja a kezét, a zene átváltozik, és őrült, sokkoló
horrorba torkollik minden. Windu üvölt, a zene üvölt, Palpatine
üvölt – a nézőt pedig rázza a hideg. A film első hatalmas
csúcspontja ez. Csak egy mondatot tudok mondani: „Un-li-mi-ted
po-werrr!!!” McDiarmid megint elképesztő teljesítményt nyújt.
Nem csoda, hogy az utóforgatáson minden egyes felvételnél
megtapsolták McDiarmidot. (Ennek az egész jelenetnek az
utóforgatáson született meg a filmen látott verziója, korábban nem
volt üvöltés, és nem zuhant ki Windu sem. Utóforgatás nélkül, az
eredeti verziójában elég gyenge lett volna ez a film.) Az a
kontrollálatlan, állati gyűlölet, ami kirobban belőle… ilyesmire még
soha nem volt példa. Hátborzongató. Nem csoda, hogy Anakin sokkos
állapotban, kardját elejtve zuhan magába.
ANAKIN: Hogy tehettem ezt?
PALPATINE: Beteljesítetted a sorsodat, Anakin. Légy a tanítványom.
Anakin felnéz egy pillanatra az eltorzult szörnyre, aztán lefelé
fordítja a tekintetét. Nem bír ránézni.
PALPATINE: Tanuld meg használni az Erő sötét oldalát.
A
bukott Jedi még mindig nem tud Palpatine-ra pillantani. Maga elé
mondja a választ.
ANAKIN: Megteszek mindent, amit kér.
PALPATINE: Jól van.
Most képes felnézni Palpatine-ra, amikor elmondja, mit kér ő
cserébe. Amikor viszont a következő mondatban beismeri gyengeségét,
megint összeroskad.
ANAKIN: Csak segítsen megmenteni Padmé életét. Nem tudok élni
nélküle.
PALPATINE: A halál legyőzésének titkát eddig csak egyvalaki ismerte
meg. De tudom, hogy mi ketten, együtt, felfedhetjük a titkot.
Kulcsfontosságú mondatok ezek. Döbbenetesen mély hangon halljuk,
valószínűleg megint Anakin fülével, aki most nem áltatja magát,
tudja, hogy feleslegesek a korábbi szép szavak, ő most
tulajdonképpen lepaktál az ördöggel. Ez az ő saját döntése. Padméért
teszi meg, és aztán Palpatine szavai megrészegítik. A hatalom
lehetősége, ami korábban el volt zárva előle, teljesen elveszi az
eszét, odacsúszik Sidious elé, kiegyenesíti a gerincét, és
megbűvölve mered rá. Sidious pedig úgy játszik vele, mintha egy
hangszer lenne – vagy inkább egy kígyó, akit megbűvöl. A Sith
tárgyilagos hangon kezdi a mondatot, aztán határozottan tesz egy
ígéretet, mely a végére halk suttogásba megy át. Anakin ezután ismét
lejjebb ereszkedik, és esküt tesz a Sith mellett, miközben lágyan
megszólal Darth Vader témája. Amikor a névadás után Sidious felveszi
a köpenyét, az Uralkodó témáját halljuk, a csuklya felvétele után
pedig a kórus is belép. Sidious rögeszmés hangon beszél a Jedikről,
ami nem csoda, hiszen most fedte fel magát, most már mindennek
tökéletesen kell sikerülnie. A terv a végső szakaszába lépett.
Amikor kiadja az utasításokat Vader nagyúrnak, Vader témájának egy
részlete bukkan fel, és utána ismét csak suttogva mondja ki Padmé
nevét. A jelenet alatt most különös hangulatú zene szól, ami
szerintem lehetett volna sokkal sötétebb is. Ez általános problémám
ebben az epizódban: kevésszer hangzik fel igazán sötét zene,
különösképpen az Uralkodó témája. A zárómondat óriási: „Once more
the Sith will rule the galaxy and we shall have peace.”
Kegyetlen, gonosz, elnyújtott kezdés, ami aztán a jó kifigurázásába
fordul, és halkan, mosolyogva zárul, megbecstelenítve a világos
oldal egyik legszebb szavát, a békét.
Folytatása következik...
Simon Z.
|