Legutóbbi, gyorsan a
kedvencemmé vált képem címe: A Csillagok háborúja esszenciája.
Ebből is látható, hogy ez a kép elég magasra tör: megpróbálja
összefoglalni, kifejezni mindazt a mondanivalót, amely a Star Wars
legmélyebb lényegének tekinthető. A poszter legfeltűnőbb
sajátossága, amely eddig egyetlen képemre sem volt jellemző, az,
hogy középen George Lucast, a saga megalkotóját láthatjuk. Tíz éve
készítek képeket, túl vagyok 400-nál is több poszteren és
háttérképen, de ez az első, amelyre Lucast is rátettem. Korábban is
felmerült már, hogy majd egy képemen ő is szerepeljen, de csak most
jött el az ideje. Mert szereplésének oka nem egyszerűen az, hogy ő
találta ki a Csillagok háborúját. Ez a kép az alkotó és alkotása
kapcsolatát kívánja megvilágítani; azt, hogy az alkotó mit akart
elmondani a művén keresztül. A Star Wars-nak sok rajongója van
szerte a világban, de valószínűleg kevesen gondolnak igazán bele,
hogy ez egy ember alkotása, akinek ezzel a művel célja volt. Nem
egyszerűen egy (azaz hat) látványfilmet akart készíteni, vagy
meggazdagodni. Volt egy üzenete, amit a világ elé akart tárni egy
igen összetett történet formájában. Harminc évet szánt az életéből
arra, hogy ezt az üzenetet képességeihez mérten a legjobban át tudja
adni. Rááldozta az egészségét (szívrohama volt a IV. rész készítése
alatt) és a házasságát is (felesége, a IV. rész vágója a régi
trilógia készítése idején vált el tőle, utána Lucas 2007-ig egyedül
élt). Ezek alapján feltehetjük, hogy komoly mondanivalója volt. Nagy
szerencse, hogy Bill Moyers 1999-ben készített vele egy mélyinterjút
a Skywalker Ranch-en a Time magazin számára. Ez volt az az év,
amikor a Baljós árnyak a mozikba került – az a film, amelyet a
leggyerekesebbnek szokás tartani, holott rengeteg komoly gondolat
található benne, melyek lefektetik az egész saga alapjait. Ebben az
interjúban Lucas rendkívül mély összefüggéseket világít meg a
Csillagok háborújában, és bepillantást enged abba, ami a történet
igazi lényege. Ezen a ponton minden angolul tudó látogatómnak
javaslom, hogy olvassa el az interjút
itt. Ennek fényében sokkal
könnyebb lesz megérteni a poszteremet, mert az lényegében ennek az
interjúnak a vizualizálása.
Lucas célja
mindenekelőtt az volt, hogy új, modernebb formába öntse azokat a
sokezer éves értékeket, melyek mindig jellemezték a különböző emberi
kultúrákat, és melyek korábban a mítoszok és mesék által adódtak át
a következő generációnak. Egy új mítosz, mely a korábbi mítoszok
egyfajta összegzése, esszenciája, mely megtanítja a fiatalokat a
legfontosabb dolgokra. Olyasmikre, mint a barátság és a hűség, vagy
a dolgok elengedésének képessége: az, hogy nem ragaszkodunk
görcsösen a magunk érdekeihez, hanem tekintettel tudunk lenni
másokra, mert belátjuk, hogy egységben kell élnünk, ugyanis
összetartozunk. Elmondja, hogy az ember felelősséggel tartozik a
saját döntéseiért – miénk a választás súlya. Ezek sokak szerint ciki
dolgok, de Lucas azon a véleményen van, hogy valakinek muszáj
elmondania, hogy a gyerekek tudomást szerezzenek róluk, mivel a régi
mítoszok már elvesztették erejüket. Aztán ott van a „nagyobb
rejtély”, az, hogy vannak dolgok az emberen túl, a hétköznapi életen
túl. Van valami vagy valaki az ember felett. A Csillagok háborújában
mindezek elsősorban Anakin és Luke példáján keresztül vannak
ábrázolva. Anakin elárulja a barátságot, hűtlen lesz a rendhez,
elbukik, és ezért megbűnhődik. Luke az utolsó pillanatban meg tudja
tagadni a sötét oldalt, és ezzel megmenti bukott apját is (erre
később még visszatérek). A nagyobb rejtély pedig természetesen az
Erő, mely bizonyos szempontból Isten reprezentációja. Célja az, hogy
a gyerekek elgondolkodjanak a kérdésen, van-e Isten. Hogy
foglalkozzanak a témával, lássák meg, hogy van valami nagyobb
rajtunk kívül. Ez minden bizonnyal sokakat meglep, de az interjúban
alaposan körüljárják a kérdést. Lucas számára nagyon fontos dolog a
hit, erre utal a sok „Bízz az ösztöneidben!” és „Használd
az Erőt!” felszólítás a filmekben. Ez a hit azonban nem egy
adott vallásra vonatkozik, ebben nem foglal állást, ezt a nézőre
bízza. (A Star Wars-ban szinte minden vallás megtalálja a maga
tanítását.) Számára maga a hit a lényeg, hogy tudatában legyünk,
hinni lehet és érdemes. Hinni magunkban és valamiben vagy valakiben,
aki fölöttünk van.
Ezen bevezető után
térjünk rá a poszterre. Egy bolygófelszínt látunk alul (a Tatuint),
a háttérben pedig egy kékesen örvénylő galaxist. Középen Lucas,
körülötte a saga néhány szereplője látszik, valamint pár űrhajó. A
domináns érzés a harmónia: a kép megnyugtató hangulatot áraszt, a
nagyrészt kékes, néhol sárgás-narancsos árnyalatok kellemesek a
szemnek. A Tatuin ikernapjai megvilágítják a bolygó sivár felszínét.
Sivár felszín, mögötte az óriási, ragyogó galaxissal – íme, a
nagyobb rejtély. Több dolog van, mint ami a hétköznapi életet
felépíti. Ugyanezt erősíti, hogy a felszín felett egy félgömböt
látunk lebegni (Vader alatt), mely nem más, mint a Lars-farm. A jobb
oldalon egy tatuini párologtató is van, amely szintén homályba vész.
Mintha csak látomás lenne mindkettő. A galaxis és a napok sokkal
kézzelfoghatóbbak, nagyobbak, valóságosabbak, mint az egyébként
„látható” világ. Mert nem ez a dolgok igazi természete. Ahogy Ben
mondta Luke-nak a IV. részben, amikor először használta sikerrel az
Erőt: „Megtetted az első lépést egy nagyobb világ felé.” (Az,
hogy a Tatuin lett az egyetlen bemutatott bolygó, két dologgal
magyarázható. Az egyik, hogy ez a „legősibb”, legeredetibb Star
Wars-helyszín. A másik, ezzel valamennyire összefüggő dolog, hogy
Lucas maga mondta: a Csillagok háborúja-érzés igazán a Tatuin
kapcsán fogja el.)
Lucastól balra a
Sith-ek vannak, jobbra a Jedik. Luke a Tatuinon áll, így kerül be a
galaxisba. Artu közvetlenül Lucas alatt helyezkedik el. Legfelül
Qui-Gon és Darth Maul, lejjebb Palpatine és Yoda, aztán Vader és
Obi-Wan. Qui-Gon a „tökéletes” Jedi megtestesülése, Yoda sokat tudó
tekintettel fürkészi az Erőt, Obi-Wan pedig felkészülten néz élete
legfontosabb, utolsó feladata elé. Maul ördögi tekintettel mered
ránk, Palpatine pozíciójából adódóan kicsit megbillenti a képet
(azaz az egyensúlyt), Vader pedig saját hatalmának fényében
sütkérezik. Három Sith és három Jedi: három párbaj, melyek
mindegyikében a jók maradtak alul. A Jó és a Rossz harca, kettejük
örök körforgása központi motívuma az egész Csillagok háborújának. A
hátterüket pedig maga az Erő alkotja: a kék csillagörvény. A galaxis
ugyanis nem egyszerűen a Star Wars-galaxist jelenti – a képen ez
magának az Erőnek a reprezentációja. Ily módon az Erő mint karakter
szerepel a poszteren, ráadásul nagyobb bármelyik figuránál. Qui-Gon
feje mellett, a kép középvonalában látható egy zöld csillag, mely
szintén az Erőhöz tartozik. Ha tetszene az elmélet az élő és az
egyesítő Erőről, akkor azt mondhatnám, a zöld csillag Qui-Gon
mellett az élő Erő, melynek ő nagy ismerője volt. A többi az
egyesítő Erő, amelyre Obi-Wan nagyon tudott figyelni. Viszont ez az
elmélet nekem nem igazán tetszik, mivel megbontja az Erőt. Az Erő
ilyen megjelenítését elsősorban Yoda szavai inspirálták: „Körbevesz
és összefog minket.” Ezért lett a képen örvénylő, ragyogó
galaxis. Szín tekintetében négy választási lehetőséget láttam: kék,
zöld, fehér, színes. Az utóbbi túl kaotikus eredményt adott volna,
ezért vetettem el. Nem sugallta volna az egységet. A fehér túl
szimpla, és nem egy Star Wars-poszter nem is mutatna túl jól fehér
háttérrel. A zöld már megfelelőbb, mert „az Erő az életből fakad,
az táplálja”, de ebből kizáródna az élettelen világ. A kék
ellenben tökéletes: a végtelenséget sugallja (kék ég, kék óceán),
megnyugtató, közvetetten utal az életre, ráadásul a víz ugyanúgy
körbeölel élőt és élettelent, mint ahogy az Erő a Csillagok
háborújában. (Ehhez a színhez az Erő egyetlen látványos vizuális
alkalmazása, az Erő-villámok is passzolnak, melyek az Erő nyers
hatalmának legfeltűnőbb megnyilvánulásai.) Mégis, valahogy
érzékeltetni akartam, hogy az Erő az életből fakad, ezért került a
zöld csillag Qui-Gon mellé. Meglehetősen bonyolult szimbolika, de
sokrétű. Ugyanis Vader hatalomvágyó póza értelmezhető úgy, hogy
ezért a zöld csillagért nyúl, mely az életet jelképezi, azaz a halál
legyőzését. De ezt Sith-ként nem érheti el, ez a csillaghoz
legközelebb lévő Qui-Gonnak adatik meg elsőként. Vader aurája, amely
a kezén is jól látszik, piros. Ez elég messze van a zöldtől, a két
szín összeadásával feketét lehet előállítani - esélye sincs tehát
megkaparintani a titkot. (A zöld csillag apró volta jó kontrasztban
áll a galaxis nagyságával: „A méret nem számít.”) A többi
karakter auraszíne is jelzésértékű. A Jediknél Qui-Gon zöldességéből
Obi-Wan lágy kékjéig mennek a színek, aszerint, hogy milyen közel
van az adott karakter az Erő megértéséhez. Ugyanez határozza meg,
hogy mennyire vannak magasan ezek az alakok. Palpatine aurája
szándékosan szinte nem is látszik, az övé ugyanis mélykék. Ez
beleolvad az Erő színébe, utalásként arra, hogy Sidious milyen
hatalmas Erő-használó. Mindazonáltal figurája kijjebb helyezkedik
el, mint a többiek, és meglehetősen nagy is: ez jelképezi azt, hogy
az Erő általa kibillent az egyensúlyból. Úgy is mondhatnánk, ő az
igazi zavar az Erőben. Darth Maulnak nincs aurája, ő ugyanis még nem
egészen kiforrott jellem. Egy Sith-tanítvány, aki olyan, mint egy
félig üres korsó: javarészt még mestere, Sidious lelke tölti meg.
Ugyanakkor nincs is szüksége aurára, mert a megjelenése önmagában
megteremti a sötétség, a félelem légkörét – anélkül, hogy igazán
visszataszító lenne. (Lucas szerint ő a bennünk élő gonosz
megtestesülése.) Fontos megjegyezni, hogy magasabban van, mint Vader,
mely arra utal, hogy őt jobban áthatotta a sötét oldal, hiszen benne
soha nem volt jó. Vaderben mindig megmaradt egy szikrája Anakinnek,
ezért nem került feljebb a képen. Luke aurája sárga, ahogy Lucasé
is. Ez az egyik legfontosabb eleme a képnek, ahogy szerintem az
egész sagának is. Lucas ugyanis Luke-on keresztül mutatja be, hogy
miként kell általában helyesen dönteni. Lucas valószínűleg ezzel a
karakterrel tud a leginkább azonosulni, erre utalhat nevük
hasonlósága is. Ezért áll Luke előrébb, mint bárki a képen, és ezért
lett mindkettejük aurája sárga. Ez az aura teljességet sugall, és
minőségileg más, mint a Jediké vagy a Sith-eké. A minőségi
különbségre utal az is, hogy Luke az egyetlen, aki két lábbal áll a
földön. Ő egyszerre éli és látja mindkét világot: a hétköznapit és
azt is, ami túl van ezen. (Gondoljunk A Jedi visszatér záró
képsoraira, ahogy Luke elégeti Vader testét, majd csatlakozik az
ünnepséghez, miután viszontlátta apját a szellemek között.) Ráadásul
Luke tud valamit, amire senki más nem volt képes a történetben. Ő
megtapasztalta a sötét oldal „ajándékait”, és tudatos döntése volt,
hogy nem kér belőlük. A Jedik mindig távol tartották magukat a sötét
oldaltól, mint a tűztől. Nem kétséges, hogy ehhez nagy lelkierő
kell. Luke ugyanakkor belenézett a sötétségbe, és ezután mondta
fegyverét eldobva, hogy „Veszített, felség. Jedi vagyok, ahogy
előttem apám is az volt.” Úgy tagadta meg a sötétséget, hogy
megismerte, és az nem csábította el úgy, mint az apját. Fontos, hogy
ez nagyon tudatos döntés volt, nem úgy, mint általában a Jediké.
Luke akár az életét is feláldozta volna, már másodjára. Ez pedig
sokkal nagyobb erőt igényel – megint a minőségi különbség. Ráadásul
ez volt az a tett, amely meg tudta menteni az apját. Ezzel pedig
elérkeztünk Lucas következő, igen fontos mondanivalójához: ahhoz,
hogy az élet egyik fő feladata gyermekeket nevelni, akik aztán
kihozzák belőlünk a legjobbat. A Csillagok háborújában Anakin
elbukott, és bukását egymaga nem tudja helyrehozni. Bűnhődése örökre
szól – azaz szólna, ha nem lenne egy fia, aki saját jóságával,
erejével képes megváltani őt, felszínre hozni a benne rejtőző jót.
Apa és fia, milyen hasonlóak, mégis mennyire különbözőek. „Ahhoz,
hogy Jedi légy, Luke, szembe kell szállnod a sötét oldallal, sőt,
mögéje kell hatolnod, de apád nem tudott túljutni rajta. A
türelmetlenség a legkönnyebben nyíló ajtó, neked is, akár apádnak.
Csakhogy apádat elcsábította, amit az ajtó túloldalán talált, neked
viszont ki kell tartanod.” (Ben szavai a Jedi
regényváltozatában.) A képen testtartásuk, ruhaszínük is hasonló,
mégis teljesen mást fejez ki. Vader fenyegető, hataloméhes, Luke
ellenben nyugodt, erejében bízó, kiegyensúlyozott. Kardjaik mégis
párhuzamosak. (Mindezek fényében elgondolkodtató, milyen lehetett
Lucas kapcsolata az apjával.) Mindketten a hős útját járják be:
Anakin a bukott hősét, Luke a diadalmaskodó hősét. Ez a motívum
Lucas egyik újabb kulcsüzenete: a hős, aki felismeri a sorsát, felnő
hozzá és vállalja a feladatot.
Nem ejtettem még szót a
bolygófelszínen látható figurákról. Jobbra a kis Anakint és Shmit
látjuk, amint az anya elbúcsúzik fiától a fogatverseny előtt. A
bensőséges jelenet az elengedésről szól, annak felismeréséről, hogy
a dolgoknak megvan a maguk rendje, és ebbe nem szabad beleavatkozni.
Anakinnek az a sorsa, hogy segítsen Qui-Gonéknak képességei szerint,
ez pedig a fogatverseny megnyerését jelenti. Shmi nehezen bár, de el
tudja engedni a fiát. Ezt erősíti, hogy a nap csak Anakin fejét és a
fogatot foglalja magába, az anya kimarad a fényből. (A fogat utalás
arra, hogy Lucas megrögzötten vonzódik a versenyzéshez, a kocsikhoz
– lásd az American Graffitit. A Csillagok háborújában
odafigyelt arra is, hogy az embernek a technikához fűződő viszonyát
megvilágítsa.) A bolygó másik oldalán Anakin és Padmé esküvőjét
látjuk. Ez az összekapaszkodásról szól, amely aztán Anakin bukásához
vezet, hiába indult szépen. Látható is, hogy kettejük alakja a másik
napon át Vaderbe vezet. Ez alighanem Lucas nőkkel kapcsolatos
helyzetét festi le, ahogy az is, hogy a hat filmben Padmén és Leián
kívül alig fordul elő emlékezetes női figura. Igazán, végérvényesen
boldog szerelmet nem látunk egy filmben sem: Anakinék kapcsolata
Lucas határozott döntése szerint csúnya véget ér, Leiáék pedig
épphogy csak túljutnak a csipkelődő fázisukon. Lucas alatt Artut
látjuk, ezúttal Thripio nélkül. Ennek oka az, hogy Lucast különös
kapcsolat fűzi Artuhoz. Magát nagy Artu-rajongónak vallja a III.
rész audiokommentárjában, a II. részben pedig az első közeli képet
Artu kupolájáról látjuk. Ráadásul Artu az, akin keresztül a saga
történetét megismeri az a messzi, messzi galaxis. Ahogy Lucas
elmondta, Artu 100 évvel A Jedi visszatér történései után elmeséli
az eseményeket egy Whill krónikásnak. Ő minden titkok tudója, aki
ott volt minden fontos történésnél.
Fontos látni, hogy ez a
kép nem mindenben az én álláspontomat közvetíti, ellenben az eddigi
összes munkámmal. Itt azt akartam elmondani, az alkotónak mit jelent
az alkotása. A saját véleményem ehhez elég közel van, de néhány
dolgot kétségtelenül máshogy csináltam volna, ha az a célom, hogy
csak a saját gondolataimat jelenítsem meg. Sokak hiányolhatják a
képről Leiát, de nézzük meg, Lucas milyen keveset foglalkozik vele.
Az a tény, hogy ő Anakin lánya, tulajdonképpen semmi jelentéssel nem
bír a sagában. Leia sokkal inkább tartozik a Lázadáshoz, mint az
Erőhöz. Egyáltalán nem tekinthető Lucas szócsövének, szemben például
Shmivel, aki mindenekelőtt tisztában van a változás
szükségszerűségével. Végül megjegyezném, hogy ennek a képnek több
motívuma felbukkant a legutóbbi képeimen: Luke és Vader is, valamint
a bolygófelszín alul. Ez a kép ugyanis már régóta motoszkált bennem,
és úgy érzem, most álltak össze a dolgok ahhoz, hogy minőségileg új
formába öntsem ezeket a motívumokat. A Vader diadala kép esetében a
fő karakter és környezete egyaránt Vader volt: a környezet Vader
lelkét ábrázolta. Itt hasonló a helyzet: ezen a képen minden Lucas.
Mert akik körülveszik őt, mind az ő teremtményei, tehát bizonyos
szinten ő maga. A Luke-kép ennek a képnek a kisöccseként is
tekinthető. A Luke-Lucas párhuzam miatt is komoly hasonlóságot
mutatnak. Összegző munkáról lévén szó, önkéntelenül is adódik ennek
a képnek az összevetése a sagaposzteremmel. Az a kép sok apró
momentumát, szépségét fogta össze a sagának, ez az újabb ellenben
csak a lényegre, a legmélyebb mondanivalóra összpontosít. És bár
szerintem ez a kép sikerült jobban, biztosra veszem, hogy a
sagaposzter népszerűségét meg sem fogja közelíteni.
MOYERS: Manapság
nagyon sok fiatal úgy véli, hiányzik a világunkból a hősiesség,
mivel már nincsenek nemes tettek.
LUCAS: Különböző
méretű hősök léteznek; nem kell feltétlenül óriási hősnek lenni.
Léteznek nagyon kis hősök is. Csak az a lényeg, hogy megértsd:
vállalni a tetteid következményeit, megfelelően viselkedni, törődni
másokkal – ezek mind hősies dolgok. Minden ember élete minden napján
meghozza a döntést, hogy hős legyen-e, vagy sem. Nem kell óriási
fénykardpárbajokat vívnod és felrobbantanod három űrhajót, hogy hős
legyél.
Így készült a Csillagok háborúja esszenciája
A következőkben nyolc lépésben bemutatom a poszter elkészítésének folyamatát. A kép munkacíme Lucas volt, amit a végén Essence-re változtattam, majd kibővítettem Essence of Star Wars-ra.
Ez a kiindulási állapot. A figurák nagy része még nincs körbevágva, de a kompozíció már most is látható. Artu helye ekkor még nem volt eldöntve, igazából csak oda van biggyesztve a kép szélére, hogy ne feledkezzem meg róla. A fénykardok viszont már készen vannak.
A képelemek körbevágása megtörtént, így már jól látható, hogy a poszternek van egy ideiglenes háttere. Fontos képeknél gyakran készítek ilyet, amelyben a színeket már a véglegeshez közelire igazítom. A lényege, hogy a kép tervezett hangulatát megfelelően közelítse, és ezzel segítse a képelemek elhelyezését, formálását. Aztán ezt a mankónak használt hátteret egy későbbi munkafázisban véglegesre cserélem.
Artu elfoglalta a helyét, és jobbra lent látható, hogy a fogat-motívum gyakorlatilag már elkészült. A Qui-Gon melletti későbbi zöld csillag itt még kék, és nem is a végső helyén van. A legérdekesebb elem talán a bal alsó részen lévő esküvői jelenet helyett látható két arc: Anakin sötét arca, csuklyában, és Padmé a Klónok kandallós jelenetéből. Eredetileg azért választottam ezt a képet róla, mert ezt a jelmezt maga Lucas tervezte. Azonban bárhogy igyekeztem, egyszerűen nem illett a kompozícióba, és a napos háttérrel is ütközött, ezért cseréltem le őket…
…erre. Ez szépen rímel a jobb oldali fogatos jelenetre. Mielőtt valaki megkérdezné, igen, felmerült bennem, hogy az egyik napban Lucas legyen, de azonnal el is vetettem az ötletet, mivel túl direktnek találtam: olyan, mintha Lucas Isten lenne, ráadásul a komplex mondanivalót is gyengíti, mert csak egy aspektust hangsúlyoz ki – azt viszont nagyon is.
Kicsiben nem látszik sok különbség az előző változathoz képest, de a figurák már megkapták az aurájukat, Luke kivételével. Ekkor még nem voltam biztos benne, hogy ő milyen színt kapjon, mennyire legyen kihangsúlyozva. Obi-Wan közelít a végleges formájához.
Felkerültek a kiegészítő képelemek: az űrhajók (itt még egy Nebulon-B is látható). Elkészült Luke sárga aurája is. Kipróbáltam, hogy mutat a kép lekeretezve, egyelőre meglehetősen vastag kerettel, ami azért nem az igazi. Megjegyzem, hogy még mindig ideiglenes a háttér. Ez nem jellemző rám, ennél már hamarabb szokott végleges formát ölteni.
És íme, a közel végleges háttér, ami ugyebár az utolsó „karakter” a képen: maga az Erő. Látható, mennyit változott a kép hangulata az előzőekhez képest. Ekkor döntöttem úgy, hogy a kéket dominánsabbá teszem, és ekkor jött az ötlet, hogy az eddigi tatuini felszínt a tényleges bolygófelszínre cseréljem, hogy megteremtsem a galaxis-bolygó, tehát a kicsi-nagy, hétköznapi-végtelen kontrasztot. Apró megjegyzés: ebben a fázisban eltűnt az a kék csillag, ami aztán később zölden tér vissza.
Ezen a képen kevés lényegi változtatás van az előzőhöz képest, csak az, hogy a kép, pontosabban a vászon mérete megnőtt, és eltávolítottam a vastag keretet. Így kiegyensúlyozottabb, szellősebb lett a kompozíció. Már felkerült rá az aláírásom is. A bolygón tükröződik a figurák alakja, azért, hogy valószerűtlenebbé tegyem ezt a „realisztikus” elemet. Figyeljétek meg, hogy mindenki csak egyszeres árnyékot kapott, holott a Tatuint ikernapok világítják meg. A filmekben viszont senki sem vet kettős árnyékot, ezért itt sem.
És íme, előállt a végleges verzió. Elegánsabb, nem annyira hivalkodó keret, STAR WARS logó – ezeket a legkönnyebb észrevenni. De most került rá a képre a zöld csillag is, és változott a Halálcsillag pozíciója. Ennek a képnek a hivatalos logó nélküli változata van kinn a szobám falán. Hogy miért nincs rajta a logó? Ha megfigyelitek a posztereimet, láthatjátok, hogy a legtöbbről eleve hiányzik a STAR WARS felirat, mivel szerintem csak ritkán van rá szükség. Bízom benne, hogy anélkül is elég nyilvánvaló a téma, és sok esetben egyszerűen nem is tudnám hová tenni a logót, mivel „belerondítana” a képbe, kitakarna valamilyen fontos részletet. Mivel itt ilyen veszély nem állt fenn, a honlapra logóval került fel, de a magam számára jobb szeretem a logó nélküli változatot, mert azt letisztultabbnak érzem.
|