2010. szeptember 29. 17.30
A mítosz mögött:
George Lucas és Joseph Campbell
Nagy Andor - kurzusvezető
Komlósi Csaba - az EKF főiskolai
adjunktusa
Bővebben...
2010. október 13. 17.30
A képvilág
szimbolikája a Csillagok háborújában
Simon Zoltán - ELTE doktorjelölt,
amatőr Star Wars-művész
Bővebben...
2010. október 27. 17.30
Kereszténységről és
buddhizmusról a Csillagok háborúja kapcsán
Laár András - költő, zeneszerző,
színész
Bővebben...
2010. november 10. 17.00
A meggyőzés és
manipuláció retorikája
dr. Aczél Petra - a PPKE egyetemi
docense, az EKF főiskolai docense
Bővebben...
2010. november 24. 17.30
A filmzene mint a
történet közvetítője
Simon Zoltán - amatőr Star
Wars-művész
Vörös Péter - az ELTE tudományos
segédmunkatársa
Bővebben...
Az előadások
helyszíne: az Agria Park Vásárterme, Eger, Törvényház utca 4.
A belépés minden
előadásra díjmentes. Az előadások 90 percesek, utánuk beszélgetési
lehetőséggel.
A mítosz mögött:
George Lucas és Joseph Campbell
George Lucas 1944-ben született a kaliforniai Modestóban. Eleinte
autóversenyzőnek készült, azonban néhány nappal a középiskolai
záróvizsgája előtt a környékbeli országúton autóbaleset érte és
tüdősérüléssel kórházba szállították. Az esemény élete átgondolására
késztette. Ezt követően úgy gondolta, hogy minden nap ajándék és minden
nap le kell tennie valamit az asztalra, ami ér valamit. Felfedezte, hogy
tehetsége van a filmezéshez.
Autóbalesetét követően megszállottan olvasni kezdett, így alapos
ismereteket szerzett mitológiából és antropológiából is, valamint
felfedezte Joseph Campbell amerikai mitológus írásait a mítoszokról és a
különböző kultúrákra gyakorolt tartós hatásaikról. Az ő mítoszlátásmódja
tükröződik a Csillagok háborúján. Lucast mindeközben a filmjei (THX
1138, American Graffiti, Star Wars) a legkiválóbb amerikai rendezők
sorába emelte.
Saját stúdióbirodalmat épített fel Lucasfilm néven, függetlenítve magát
Hollywoodtól. Megrögzött újítóként a mai napig örömét leli a
megoldhatatlannak ítélt problémák leküzdésében. Ezzel együtt létrehozta
az THX elnevezésű hangrendszert, amely magas szintű hangkeverést
biztosít a filmkészítőknek és az Industrial Light and Magic (ILM)
elnevezésű vizuális effektusokkal foglalkozó trükkcégét, mellyel
forradalmasította a filmkészítést.
Elmondása szerint mindezek csak eszközök az üzenet közvetítésében.
George Lucas célja a Csillagok háborúja elkészítésekor az volt, hogy
modern formába öntse az emberi kultúra több ezer éves értékeit,
amelyeket korábban a mítoszok és a mesék adtak át a következő
generációnak. Úgy véli, a régi mítoszok már elvesztették az erejüket,
ezért új utakat kell találni a gyerekekhez. Célja
felhívni a fiatalok figyelmét az önmagunkba vetett
hit
fontosságára is. Erre
utalnak a „Bízz az ösztöneidben!” és „Használd az Erőt!”
tanácsok a filmben. E tekintetben számára a hit ugrása a lényeg, ahogy a
dán filozófus, Kierkegaard megfogalmazta. A közismertté vált „Az Erő
legyen veled!” kívánsággal is ezt akarja kifejezni.
Nagy hangsúlyt
fektetett arra, hogy a történet a Campbell által meghatározott,
egyetemes mitikus irányvonalat kövesse. Anakin és Luke története
pontosan illeszkedik a legfontosabb pontokon a régi mítoszok hőseinek
történetéhez. A meghívás a kalandra, a bevezetés, a tanulás, a
próbatételek, elbukás, leszállás a pokolba, a harc, majd az uralom
átvétele, mind megtalálható a hat filmben. A történet mindenki számára
érthető ősi mitikus "nyelven" szólal meg, mely lehetővé tette, hogy a
világ legkülönbözőbb pontjain élő emberek is magukénak érezzék a hősök
harcát a gonosz ellen.
 

A képvilág
szimbolikája a Csillagok háborújában
George Lucas azt
nyilatkozta egyszer, hogy számára a dialógusok csak egy újabb hangsávot
jelentenek a filmzene és az effektek mellett. Ezzel összhangban az volt
a célja a Csillagok háborúja hat filmje készítésekor, hogy üzenetét
pusztán a film mint közvetítőközeg vizuális erejével is át tudja adni.
Az üzenetet közvetítő elemek a következők lehetnek: a tudatos
színhasználat, a fény-árnyék viszonyok gondos alkalmazása, a képen
látható karakterek pozíciójának megkomponálása, valamint a hasonló
helyszínek és kameraállások alkalmazása. Mindezek fölé emelkedik azonban
a szimmetriaelv érvényesítése. Ahogy Lucas mondta: „a Star Wars egy
szimfónia, visszatérő témákkal, rímekkel.” A két főhős, Anakin és Luke
ugyanazokkal a döntési helyzetekkel szembesülnek a trilógiákban: az első
részben el kell szakadniuk a családtól, és hátat fordítani a
kisvilágnak, hogy vállalják a nagyvilág kihívását. A középső epizódokban
a konfliktusok elmélyülnek, a hős szembetalálkozik egy erejét meghaladó
kihívással, és alulmarad: egy Sith megalázza és megcsonkítja. A záró
epizódokban a megerősödött Skywalker lehetőséget kap a visszavágásra,
legyőzi a Sith-et, és szabadon dönthet annak életéről és haláláról.
Anakin és Luke között a különbség az azonos szituációkban meghozott
döntésekben rejlik: Anakin enged a bosszúvágynak, és ez a sötét oldalra
sodorja. Luke megtagadja a sötétséget, vállalva ezzel a halált – amit
kap, mégis az élete, és az apja megváltását is ezzel hozza el. A
történet többszörös íveit Lucas gondos vizuális utalásokkal segíti,
melyek apa és fia sorsának szimmetrikus felépítését hangsúlyozzák.
Az előadás rámutatott az élet-halál ellentét kétszintű megjelenésére a
filmekben: míg a Birodalom a maga indusztrializált, embertelen, az
egyéniséget elfojtó világával a halált jeleníti meg, addig a lázadás
sokszínűsége, változatos faji összetétele az élet megjelenítője a
hétköznapok szintjén. Élet és halál azonban a szellemi síkon is
feltűnik, a Jedi- és a Sith-rend szellemiségében és külső
megjelenésében. A Jedik földszínekbe öltöznek, fénykardjuk kék vagy
zöld: ezek a természet-közeliséget, az életet hangsúlyozzák. A Sith
ruhája fekete, kardja vörös: ezek a halál, az agresszió színei.
Nyilvánvaló különbözőségük ellenére azonban a Sith-ek és a Jedik néhány
hasonlósággal is rendelkeznek, melyekre szintén kitért az előadó. Az
általános elveken túl a hallgatóság számos apróbb részlettel is
megismerkedhetett, például az egyes filmek párbajait összekapcsoló,
előre- és visszautaló rendszerrel. Szó esett a bolygók és egyes
helyszínek szimbolikus szerepéről.
Az előadás a hat film részletes vizuális áttekintése során fontos
összefonódási pontokra mutatott rá Lucas élete és a Csillagok háborúja
eseményei között. Anakin és Luke mindketten Lucas alteregói: Luke a „jó”
oldala, aki a helyes döntéseket hozza, míg Anakin a rosszabbik énjét
testesíti meg, azokat a hibákat, melyek egy ember bukásához vezethetnek.
A történet végkicsengése azonban pozitív: az eszmék idilli világát
megtestesítő Naboo a történetfolyam alatt nem változik semmit, hiszen a
jóság eszméje örök, ahogy az emberi lélek is. Erről Anakin is
meggyőződhet, amikor végre hajlandó megbékélni a dolgok változásának
törvényével, és a halálnak megadva magát képessé válik legyőzni azt, és
elnyeri az életet.


Kereszténységről és buddhizmusról a Csillagok
háborúja kapcsán
George Lucas gyermekkorában megkérdezte az édesanyjától, hogy ha csak
egyetlen isten van, hogyan lehet annyiféle vallás? Elmondása szerint ez
a kérdés azóta is foglalkoztatja és arra következtetésre jutott, hogy a
maga nemében minden vallás igaz, csak más irányból közelíti meg a
kérdést. Véleményét a Csillagok háborúja filmekben is igyekezett
megfogalmazni. Ez az előadás az európai kultúrát átható kereszténységről
és a buddhizmus vallási-filozófiai rendszerről szólt a Csillagok
háborúja apropóján.
A
téma előadója, Laár András elmondta, hogy számára a Csillagok háborúja
valóságos felismerésként, úgymond relevatívan hatott. Elmondása szerint
előtte még nem látott olyan filmet, ami ennyire érzékletesen megmutatta
volna a spirituális erők jelenlétét. Állást foglalt amellett, hogy a
filmben bemutatott szellemi gyakorlatok elvégzéséhez (pl. akaraterővel
való tárgyak mozgatása) a valóságos világunkban is vezet út. Buddhista
papként személyes példákat is hozott ezek alátámasztására.
A
téma kapcsán kifejtette, hogy a kereszténység nyomai a filmben csak
burkoltan jelennek meg. Megemlítette, hogy a szereplők nem imádkoznak az
Istenhez, de a robot imádkozik a tervezőjéhez - ezzel fejtve ki, hogy a
tudományos gondolkodás nem tudja kikerülni az alkotójának létét. Szóba
került az Erő kérdése is, amely a buddhizmussal van párhuzamban. Az
Erőnek az a szerepe a filmben, hogy felhívja a fiatalok figyelmét
egyfajta szellemiségre.
Laár András ennek kapcsán azokról a gyakorlatokról beszélt, amelyeket
Yoda mester gyakoroltat Luke Skywalkerrel, hiszen ezek a feladatok
majdhogynem lemásolják a buddhista gyakorlatokat. Például a meditációs
tudatállapot, illetve a mindenféle megpróbáltatások átélése - hasonlóan
a tibeti tumo gyakorlatokhoz vagy Loyolai Szent Ignác gyakorlatos
könyvéhez, amelyek mind a vágyaink tudatos alakítására hívják fel a
figyelmet. Hasonló példákkal lett alátámasztva, hogy mind a két vallás a
békességet, a szeretetet, megbocsájtást, bölcsességet, illetve
mértékletességet hirdeti.
Érdemes megemlíteni, hogy a Csillagok háborúja akkor jelent meg, amikor
Amerika egyre nagyobb érdeklődést mutatott a keleti vallások iránt,
amellett, hogy a különböző keresztény motívumok is felfedezhetőek a
történetben. Emiatt sokan a saját vallásuk alátámasztására hoztak fel
belőle példákat. Az előadáson is kiderült azonban, hogy
a Csillagok háborúja
nem
tekinthető vallásos műnek, csupán azokat a kérdéseket, amelyekkel a
vallások foglalkoznak, modern és könnyebben emészthető formába próbálja
megfogalmazni és a közös pontokra rávilágítani.
 

A meggyőzés
és manipuláció retorikája
„A cél szentesíti az
eszközt.” – szokták mondani, a 16. századi filozófus, Machiavelli óta.
Ezen az előadáson a Csillagok
háborúja filmek és a valóság jeles szónokai által alkalmazott retorikai
technikáira irányult a figyelem (Palpatine, Hitler,
Sztálin). Mivel évezredek óta a meggyőző beszéd a kommunikáció egyik
legfőbb fegyvere, a téma ezúttal is aktuálisnak bizonyult.
Az előadáson
elhangzott, hogy a meggyőzés – miközben a szó erősen sugallja a
fenyegetést, hogy egy harc áll fönn, ahol az egyik a másikat leküzdi –
alapvetően nem etikátlan cselekvés. A felek valójában megegyeznek abban,
hogy egy bizonyos cél érdekében kockáztatják tulajdon meggyőződéseiket.
Azonban minden meggyőzés konfliktus is, hiszen megpróbálja a másikat
megváltoztatni. A legellenállóbb ember a meggyőzéssel szemben, a buta
ember – hiszen amennyire nem kíváncsi a világra, nem is hagyja magát
meggyőzni. Ebből következően jó, ha az ember engedi magát meggyőzni,
mert az a vitakészségét, a nyitottságát és a párbeszédképességét
fejleszti. Azonban a meggyőzés feltétele, hogy a befogadó elemezzen,
gondolkodjon. Ha ez nem válik lehetővé, akkor manipulációról
beszélhetünk. Különösen érdekes a kérdés, ha George Lucas gondosan
megszerkesztett képvilágára gondolunk, ahol a különféle karakterek,
szituációk megjelenítései jelentést hordoznak. A vizuális üzenet is
akkor lehet meggyőző, ha a kép alkotója tisztában van azzal, hogy az,
aki ránéz, érteni fogja a kép részeit. Ha azonban nem tudja, hogy a
képen egy beállítás, egy szín, egy elhelyezés hangsúlyt, vagy
összefüggések kiváltását jelenti, akkor a befogadó nem értette meg
egészen az üzenet jelentését. Korunk vizuális kommunikációjának
nehézsége, hogy nincsenek meg az olvasási technikáink a képekre – így
emiatt lehet meggyőző helyett manipulatív egy adott kép. Az előadó
megállapítása szerint az elmúlt évezredek alatt az emberi faj még nem
készült fel, hogy ilyen mennyiségben megfelelően értse a képeket.
Az előadás kitért
arra is, hogy az első három film szemléletesen mutatja be, hogy a
főkancellár hogyan ragadja magához a hatalmat. Látjuk a folyamatot,
ahogy szenátorból főkancellár lesz, miközben háborút szít és ezzel olyan
helyzetet teremt, amivel növeli befolyását. Palpatine még a hivatali
ideje lejárta után is a posztján tud maradni, és megfelelő retorikával
eléri azt is, hogy nem lehet tudni, ki barát és ki ellenség: a
szeparatisták vagy a köztársaság. Eklatáns példája ennek harmadik epizód
operajelenete, ahol azt láthatjuk, hogyan győzi meg Anakin Skywalkert
arról, hogy a jó és a rossz csupán nézőpont kérdése.
Palpatine-hoz kapcsolódik az előadó azon megállapítása is, hogy a
meggyőzés a hitelességen (is) alapul. Hitelessé több minden teheti az
embert. Például az, ha valaki alázatos, mert az emberek többsége kedveli
az esendőséget, mert akkor a saját jelentőségét érezheti – ekkor
egyúttal azt is érzi, hogy neki is szabad esendővé válnia. Azonban, ha
az esendőség csupán megjátszott - ahogy a kancellár esetében többször
láthattuk -, akkor az is manipulációvá válik. A hallgatóság számos ilyen
és ezekhez hasonló példákkal győződhetett meg a meggyőzés és a
manipuláció verbális és vizuális kommunikációjának egymásra hatásáról.


A
filmzene mint a történet közvetítője
John Williams a
Wagner által kidolgozott tematikus zenei rendszert használta a Star Wars
saga zenéjének kidolgozásához. Ennek lényege, hogy a főbb szereplőkhöz,
helyszínekhez könnyen azonosítható zenei motívumok tartoznak, melyek az
adott figura vagy helyszín felbukkanásakor rendszeresen felhangzanak. A
dallam jelenetenként gyakran eltérő előadásmódja (hangszerelése,
ütemezése) igazodik a jelenetek dramaturgiájához, és szavak nélkül is
képes közvetíteni a történéseket - hasonlóan ahhoz, ahogy a vizuális
elemek önmagukban is elmesélik a történetet. Az átadható érzelmek
skáláját nagyban növeli, hogy nem csak a vásznon fizikailag felbukkanó
karakterek és elemek kaphatnak önálló zenei témát, hanem elvont dolgok,
érzelmek (szerelem, bánat, aggodalom) is. Williams a történetmesélést
gyakran a témák egymásutániságával, egymásba folyásával oldja meg,
lenyűgöző élményt teremtve.
Az előadás a filmek
készítésének sorrendjében tekintette át a zenei motívumok rendszerét. A
zenei rendszer ugyanis, szemben a vizuális építkezéssel, erősen magán
viseli az epizódok készítésének időrendjét, a témák egymásutániságát,
egymásból fejlődését, végül pedig a zenei rendszer részleges megbomlását
csak ebben a sorrendben lehet érzékeltetni. Simon Zoltán ismertette a
főbb zenei témákat, bemutatva néhány jellegzetes alkalmazásukat az
epizódokon keresztül. Tekintve, hogy John Williams félszáznál is több
témát dolgozott ki a hat filmhez, az előadás csak kivonatosan érinthette
őket, némelyiket csak megemlítve, néhánynál viszont hosszabban is
időzve. A másik előadó, Vörös Péter a klasszikus zenei párhuzamokra tért
ki, és nem egy zenei szakkifejezés magyarázatárát is megtanulhattuk
tőle.
A zenei témák
megbeszélése mellett az előadás röviden érintette a korábban
elhangzottakat is. Kiemelt szerepet kapott például a IV. részben látható
kettős naplemente zenei aláfestése, mely az Erő-téma egyik legszebb
alkalmazása a hat filmben. Ez a jelenet eredetileg sokkal komorabb,
drámaibb zenét kapott, azonban Lucas kérésére Williams átírta a dallamot
az Erő-témára, mivel a jelenet az egyik legfontosabb képviselője a
Campbell-féle monomítoszi elemeknek. Ez az a pillanat, amikor a hős
megérzi a kaland hívását, ami nem csak Campbell, hanem Lucas számára is
az élet egyik meghatározó pillanata. Lucas több filmje is eköré épült: a
THX-ben a címszereplő kikerül az utópisztikus állam kontrollja alatt
töltött életből, és szabaddá akar válni. Az American Graffiti egyik hőse
(Lucas alteregója) lehetőséget kap arra, hogy egy távoli nagyvárosban
tanuljon, és megvalósítsa az álmait. Azonban fél elindulni, és csak a
film eseményeinek hatására meri vállalni a kalandot. Luke elvágyódva néz
az ikernapokra, miközben az Erő-téma megcsillantja számunkra a végtelen
lehetőségekkel teli jövő ígéretét - feltéve, hogy engedünk a sors
hívásának.


|